Du är här:Start > Blogg > Pastorernas blogg

Pastorernas blogg

27 ti sep

Dop!

Så underbart med dop! I söndags var det Lovisa Hultman som valde att helt ge sitt liv till Gud genom att gå dopets väg. Det var fest och glädje under vår 0-100 gudstjänst. En Gudstjänst som är till för alla (även de som är äldre än 100år). Vår barnpastor Gunilla höll i trådarna då alla generationer, tillsammans fick en möjlighet att närma sig Gud.
På lördagen hade Anders och Elin Gårdestig 2x40års kalas då de bjöd in till en konsert med Therese Fredenwall, det var mycket uppskattat!
I torsdags ägde höstens första "
Föräldrar Emellan" rum då Magdalena Wagner talade om anknytningsteorin. Nästa träff är den 18/10, välkommen.

Nu i veckan är det dagledigträff på torsdag kl 14:00-16:00 är du dagledig är du varmt välkommen att komma dit oavsett din ålder!
Emma och Johannes Luiga kommer åter nu till helgen, de är med på USB 7.0 på fredagen och har samling på lördag kl.16:00. De är även med på Whorship hour kl. 19:00 och på gudstjänsten på söndag då vi även firar nattvard tillsammans.

Förra veckan skrev jag om att ge sitt liv till Gud och att man inte behöver bekymra sig så mycket om vad som kommer. Jag skrev bland annat: "Det är starten på allting [att ge sitt liv till Jesus], sen kommer resten men det behöver du inte bekymra dig om i starten."
Jag fick respons på detta då en ställde frågan "Behöver man bekymra sig sedan då?" Det är en god fråga, tillika skrev denna personen till mig att jag kunde ha uttryckt mig på ett annat sätt exempelvis så här:"Det är starten på det kristna livet, sen finns det mycket mer att upptäcka, men det kommer sen."
Detta är väldigt viktigt och jag tackar alltid för konstruktiva tankar.
Livet med Jesu är det bästa livet du kan tänka dig, varför? Jo för det livet innehåller frid och en mening med allt. Sen är det kristna livet inte en "räkmacka" det finns ju inget liv som alltid är bra. Alla drabbas vi av olika sjukdomar eller att vänner i vår närhet dör. Men livet med Jesus är något extra, det är något fantastiskt att upptäcka och när du givit ditt liv till Kristus så kommer du få upptäcka fantastiska saker! Men du kommer också få arbeta med dig själv som människa och lyfta bort saker i ditt liv som inte är bra för dig. Jesus vill att vi ska leva ett bra liv med frid här på jorden, därför talar han till oss och berättar vad vi behöver lägga åt sidan. Detta kan vara en kamp för oss men när det är gjort så ä det frihet!

Det är inte lätt att skriva om detta, men jag vill denna vecka skicka med att livet med Jesus inte är bekymmer utan frid. Om du har ett liv med Jesus som är bekymmer och oro då vill jag gärna prata med dig för så är det inte tänkt att vara.
Joh 14:27 "Frid lämnar jag kvar åt er, min frid ger jag er. Jag ger er in­te det som värl­den ger. Känn ing­en oro och tap­pa in­te mo­det."

Jesus ger oss frid och ett spännande liv tillsammans med honom.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

20 ti sep

Pärlplattor och sökande efter Gud

I fredags var det dags för USB 7.0 som vanligt. Vi hade pärlplattekväll då vi pärlade figurer som vi limmade på gamla tavlor, helt efter "Pappas Pärlors" idé. Det blev succé och många fina tavlor. Efter det var det lovsångsmöte följt av fika, god gemenskap både med varandra och Jesus.
I söndags hade vi en liten annorlunda gudstjänst. Jag predikade om att höra Guds röst och söka honom profetiskt. Efter det så sökte vi Gud tillsammans när det gällde just föreståndarfrågan, då vi söker en ny. Det blev en god stund följt av goda samtal kring borden då vi fick dela vad vi upplevde att Gud talat. Två ord blev tydliga, herde och delegera (hjälpa andra in i sina gåvor).
I Torsdags var det dagledigträff, "Vi fyra" från Dala-Järna var hos oss och sjöng och delade ordet. Det var en mycket andefylld träff.

Denna veckan är det fredsbön på onsdag kl 19:00-20:00 då vi får be för fred över jorden och speciellt över Kongo.
På torsdag är det "Föräldrar emellan" här i kyrkan med start 18:30.
På söndag är det 0-100 gudstjänst och även dop, det blir en härlig förmiddag!
Varmt välkommen på våra samlingar!

Rom 10:9 "Ty om du med din mun bekänner att Jesus är Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväck honom från de döda, då ska du bli räddad."
Det finns människor som går omkring med en tro på Gud men tror själva att den liksom inte räcker till frälsningen. Men frälsningen är just bara en tro bort, en bekännelse bort. Jesus kommer till oss med nåd och för att träda in i frälsningen så krävs det bara din tro. Vilken underbar nåd, det beror inte på gärningar, ingen förtjänar den mer eller mindre alla är vi lika inför nåden. Ta emot frälsningens uppmuntran, tro på Jesus, bekänn honom som Herre och blott tro att han är uppstånden. Det är starten på allting, sen kommer resten men det behöver du inte bekymra dig om i starten. När du ger ditt liv till Gud så söker han dig och involerar sig i dig. Behöver du tala om tron och känner att du vill tro men inte kan så ta gärna kontakt med oss för ett samtal. Gud välsigne dig!

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

14 on sep

Meningen med livet.

Helgen har helt klart varit välsignad. Vi har haft besök av Emma och Johannes Luiga som är bosatta i Herrljunga (Västergötland). Emma var med på USB 7.0 på fredagen och undervisade ungdomarna om att ha sin identitet i Jesus och ständigt välja honom. På lördagen undervisade hon församlingen om förbönstjänsten, både det teoretiska och praktiska kring detta. På kvällen var det Whorship our som nu är flyttat till lördagar, där blev det självklart tillfälle för mycket lovsång men också förbön. På söndagen var det gudstjänst i vanlig ordning och Emma predikade om att vi är kallade till helighet. En inspirerande predikan som också ligger uppe på hemsidan under "media".
På gudstjänsten var det även dop, då Lena och Henrik (bosatta på Cypern) valde att gå Herrens väg och döpa sig. Det var en stund av ren glädje!


Ikväll börjar äktenskapskursen som kommer hållas i varannan vecka. Imorgon är det dagledigträff och på fredag är det USB 7.0. På söndag har vi en viktig stund tillsammans i och med gudstjänsten då vi får möjlighet att tillsammans söka Gud och samtal om vad vi längtar efter som församling och vad vi önskar hos en föreståndare. Det kommer bli, till stor del, en praktisk gudstjänst där alla får delta och som kommer avslutas med församlingsmöte. Givetvis blir det fika däremellan. Välkommen!

Igår läste jag en insändare i Dagen om församlingarnas delaktighet på nätet. Johan Eriksson förklarar att när man söker "vad är meningen med livet" på en sökmotor, så kommer ingen kyrka upp i sökresultaten utan diverse bloggar och någon artikel. Johan menar att vi som församlingar behöver vara på tårna i nya tekniker och finnas med där det händer. Detta för att också vara med och leda den tekniska utvecklingen åt ett bra håll. Givetvis finns det alltid för och nackdelar med teknik men jag tycker Johan har en poäng. SåÄ Vad är meningen med livet?
Det är ju verkligen en fråga som skiftar i svar, helt beroende på vilken livsåskådning man frågar. Jag är kristen och vår församling tror på Jesus Kristus som Guds son, att han blev sänd till jorden från Fadern (Gud) och dog för våra synder. Uppstod igen på tredje dagen och sände helig Ande till oss. Helig Ande som verkar i och genom oss. Gud har skapat världen och håller den helt i sin hand, han är kärleksfull, rättvis, trofast, rättfärdig, sen till vrede, nådefull, allsmäktig och vill sin skapelse väl. Både jorden, växterna, vattnet, djuren och inte minst människan. Varför Gud skapade världen och hur han gjorde det går att diskutera, men att han gjorde det är inget vi tvekar på.
Vi lever som Guds skapelse, som Guds barn, här på jorden. Flera gånger har jag mött människor som levt i, va de själv kallar det mörker, men så har de förstått att Jesus är sanning, börjat tro, och givit sitt liv till Jesus. Då har de funnit mening med livet. Jag själv lever med Jesus i ständigt fokus och jag märker att det är just han som är meningen med livet. För när jag har en relation med Jesus så funkar resten av livet också. Det handlar inte om att bli skyddad från sjukdomar eller dödsfall, nej det handlar om att i sitt inre ha frid och få vara helt övertygad om att Jesus Kristus är sanningen och att han älskar mig, och dig, och vill att vi ska leva i hans vilja. Jag märker och kan vittna om, att när jag lever i Guds vilja och låter han leda mig, då finner jag meningen med livet.
Så kort svar på frågan: Meningen med livet är Jesus. Eller som jag hörde från okänd källa, meningen med livet är goda relationer, goda relationer med andra och med Jesus.
Joh 3:16-17 "Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. Gud har inte sänt sin Son till världen för att döma världen, utan för att världen ska bli frälst (räddad) genom honom."

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

7 on sep

Helgen och teamare!

Nu i helgen har ungdomarna haft "Helgen", en uppstartshelg där deltagarna inte visste alls vad som skulle hända.
På fredagen öppnade vi upp kyrkan och riktade oss främst till Pokemon Go spelare. Det kom ett 50-tal in i kyrkan under kvällen, åt korv med bröd, hoppade studsmatta i kyrksalen och hade det allmänt härligt.
Under tiden var ett gäng runt på stan och utförde POGG (Plötsligt Oväntade Goda Gärningar) genom att dela ut godis och festis och uppmuntra människor samt bjuda in dem till kyrkan. Det hela var mycket lyckad och även utmanande för oss alla.
På lördagen var den stora aktiviteten Äventyrsgruvan i Tuna-Hästberg, vi fick en rundvandring där och fick även gå en äventyrsled med bland annat en zipline. Det var en härlig upplevelse som många ungdomar tog med sig.
Efter det blev det Taco och nyfångade kräftor sen avslutades helgen efter sömn på Gudstjänst i vår församling.

Under detta läsår kommer Erik Hedström att teama i församlingen via TTS (Team TräningsSkolan). Det är en utbildning där man lär sig, genom praktiskt arbete, hur det är att jobba i församling och även en tid att slipa sig till ledare. Vi ser fram emot detta året med Erik och hoppas verkligen att han ska trivas och få bli utmanad på flera områden. Undertecknad kommer vara hans handledare under studietiden.

I församlingen har terminens arbete kommit igång ordentligt. Söndagsskolan startades i söndags och vi firade nattvard (något vi kommer göra första söndagen i månaden). Daniel Romero predikade om att vara verktyg i Guds hand, lyssna gärna på den genom att klicka dig vidare till media.
En grej som sticker ut lite extra denna vecka är besöket av Emma Luiga i helgen, hon kommer vara med på USB 7.0 och ha en samling kl. 16:00 då alla är välkomna. Hon kommer också delta på Whorship Hour som är 19:00 samt predika på söndag förmiddagsmötet. Varmt välkomna till dessa öppna samlingar.

Upp 21:3-5a "Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta. Och han som satt på tronen sade: 'Se jag gör allting nytt'."
Vi lever nu, vi ska göra det. Vi ska leva i nuet för det är det enda vi kan. Men vi ska också ha med oss att Jesus kommer tillbaka och att han kommer utplåna alla ondska och livet kommer se väldigt annorlunda ut. Det är något vackert att blicka fram emot.
Hur har du det med Jesus i ditt liv? Det är aldrig försent att ta emot Jesus och bli av med det där tomrummet som fyller magen. Jag är övertygad om att livet med Jesus är förvandlande och det bästa tänkbara. Vi får gå in i hans nåd, tro och lita på honom. Inte låta våra bekymmer dra ner oss utan vara vissa om att Gud älskar oss och leder oss genom livet när vi lagt vårt liv i hans händer.

Var välsignad.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

23 ti aug

Sensommar!

Ungdomarna börjat i sina skolor, de flesta barnen har skolats in i förskolan och de flesta vuxna som är välsignade med arbete har installerat sig så sin arbetsplats, så även jag.

Förra veckan hade jag semester igen och på helgen innan det var det barnläger på "Näset" utanför Falun (bilden). Det var en underbar helg med 34 deltagare i åldern 7-12, plus typ 20 ledare som gjorde helgen verklighet.
Barnen får mycket fritid på detta läger och många väljer att lägga den fritiden i eller på (kanot) vattnet.
Det fanns även flera aktiviteter för barnen att välja på, som parkour, lek och äventyr, surfing, pyssel m.m. Undervisningarna har handlat om att Jesus bor i vårt hjärta och valde vårt hjärta som sin boning. Att vi kan be till honom och att han är med oss i våra liv.

Denna veckan i Kyrkan är det extra bön för hösten, kl. 11 och 19 idag, onsdag och torsdag. På fredag börjar Ungdomssamlingarna och på söndag predikar Daniel Romero på gudstjänsten där vi får lovprisa Gud i lovsång och även ha gemenskap med varandra runt fikaborden. Välkommen!

"Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus Guds son!" Det läser vi i Markusevangeliets början och så är det verkligen, här börjar det ständigt börjar glädjebudet om Jesus Kristus i människors liv som väljer att ta emot honom. Det blir ofta en nystart och en frid för människor när de ger sina liv till Jesus. Så ljuvligt är det att se människor få bli upprättade och hitta meningen med livet när det väljer att se sanningen i Jesus. Vi ber om att fler människor ska få uppleva Jesus och våga vända sin tro till Honom som ger oss livet.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.