Du är här:Start > Blogg > Pastorernas blogg

Pastorernas blogg

23 ti aug

Sensommar!

Ungdomarna börjat i sina skolor, de flesta barnen har skolats in i förskolan och de flesta vuxna som är välsignade med arbete har installerat sig så sin arbetsplats, så även jag.

Förra veckan hade jag semester igen och på helgen innan det var det barnläger på "Näset" utanför Falun (bilden). Det var en underbar helg med 34 deltagare i åldern 7-12, plus typ 20 ledare som gjorde helgen verklighet.
Barnen får mycket fritid på detta läger och många väljer att lägga den fritiden i eller på (kanot) vattnet.
Det fanns även flera aktiviteter för barnen att välja på, som parkour, lek och äventyr, surfing, pyssel m.m. Undervisningarna har handlat om att Jesus bor i vårt hjärta och valde vårt hjärta som sin boning. Att vi kan be till honom och att han är med oss i våra liv.

Denna veckan i Kyrkan är det extra bön för hösten, kl. 11 och 19 idag, onsdag och torsdag. På fredag börjar Ungdomssamlingarna och på söndag predikar Daniel Romero på gudstjänsten där vi får lovprisa Gud i lovsång och även ha gemenskap med varandra runt fikaborden. Välkommen!

"Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus Guds son!" Det läser vi i Markusevangeliets början och så är det verkligen, här börjar det ständigt börjar glädjebudet om Jesus Kristus i människors liv som väljer att ta emot honom. Det blir ofta en nystart och en frid för människor när de ger sina liv till Jesus. Så ljuvligt är det att se människor få bli upprättade och hitta meningen med livet när det väljer att se sanningen i Jesus. Vi ber om att fler människor ska få uppleva Jesus och våga vända sin tro till Honom som ger oss livet.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

9 ti aug

Sommaren är lång.

Det har varit en händelserik och en lång sommar, som vanligt känns det som att den har varit kort men minnet bedrar. När jag tänker tillbaka på vad jag och vi som familj har varit med om så har den varit lång. Det har varit Nyhemsveckan, Hampeveckan, Tjörn, Borlänge, Norrköping, Mariestad, takläggning, lekplatser, glass, grillning, vänner, bad och mer därtill. Om sommaren var kort hade vi aldrig hunnit med allt det där. Nu är jag tillbaka i tjänst, står på mitt kontor där jag kollat igenom mail och nu skriver blogg.

En sak som slagit mig under sommaren är alla Horisontbilder på Instagram, det kryllar av dem. Många vill dela med sig av hur vackert det är och det är vackert, Guds skapelse är vacker.
Horisonten är inte greppbar men ändå synbar, precis som Jesu återkomst. I Luk 17:24 kan vi läsa att "Ty liksom blixten flammar till och lyser upp hela himlen från horisont till horisont, så skall Människosonen visa sig på sin dag." Med det här bibelordet i tanken så blir horisonten också en längtan efter Jesus, en längtan efter det vi inte kan greppa men ändå det vi kan se. Vi ser effekter av Jesus i hela världen, liv blir upprättade överallt, människor blir helade och framförallt hittar människor frid när de får ta emot Jesus i sina liv. Jag ser fram emot att Jesus ska komma tillbaka så som det står beskrivet i Bibeln, men jag längtar mer efter att Jesus får komma tillbaka in i människors hjärtan. Det är så många som längtar efter något mer och endast Jesus kan fylla den längtan fullt ut.

I höst har vi många saker på gång i Borlänge Pingstförsamling. Förutom våra härliga Gudstjänster på söndagar och återkommande samlingar under veckorna, så finns det några andra saker som sticker ut lite extra. Denna vecka är det barnläger på Näset mellan torsdag till söndag. I September kommer ungdomarna åka iväg på "Helgen" en helg där man inte riktigt vet vad som kommer hända, men det kommer bli bra. Under två olika helger kommer Emma Luiga och hennes man Johannes till oss med inspiration om bön och tillbedjan.
Fortsätt hålla utkik på vår kalender och känn dig alltid varmt välkommen att delta i våra samlingar.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

29 on jun

Nyhemsveckan och sommartider

Förra veckan var jag och familjen på Nyhemsveckan, det är ett årligt måste för oss.
Nyhemsveckan är en konferens som i år firade 100 år, det började som en pastorskonferens men har nu blivit en familjefest för alla generationer. Det finns barnmöten - ungdomsmöten - seminarier - samtal - stormöten och mer därtill.
För vår familj blev det 10 dagar (hela konferensen) i husvagn med sena kvällar och tidiga mornar, de blev tidiga för vår lilla Inez behagade vakna kl 5. Fyra andra familjer från Borlänge åkte också ner och var där flera dagar.

Från Nyhemsveckan bär jag personligen med mig mötet från torsdagen då det var LP möte, Guds ande fick möta mig i både sång och vittnesbörd och jag blev återigen påmind över Guds totala kärlek till sitt folk. Så ljuvligt det är att han älskar och använder oss för sitt rikes skull. Det är en nåd och en ynnest att få vara med, det är också det bästa tänkbara livet, livet i Guds rike.

Här hemma i församlingen var det gudstjänst i söndags som vanligt och som Gunilla Sehlin sammanfattar den så här: "Vi har precis avslutat en underbar Gudstjänst, med predikan av Wasili Lomakin. Många önskade förbön och vi kände verkligen en stark Gudsnärvaro; underbart!"

Varmt välkomna till våra bönemöten och gudstjänster under sommaren, du finner all info under fliken "kalender".

Apg 1:8 "Men när den helige Ande kommer över er, ska ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem, i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns".
Nu är det sommar och det är lätt att liksom lägga upp Gud på hyllan lite. Men vi är kallade att alltid låta Gud verka genom oss. Låt den helige Ande vägleda dig denna sommaren så att du kan få vara med och dela evangelium till din nästa, både i ord och handling.

Denna bloggen kommer gapa tom nu under sommaren, nästa vecka åker jag på läger och efter det har jag semester. Det är då jag själv får ta utmaningen att inte lägga Gud på hyllan utan ständigt låta honom och hans kärlek genomsyra mitt liv.

Gud välsigne dig!

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

14 ti jun

Början på sommaren

Det märks att sommaren står för knuten, ja den är väl egentligen redan här med blandat regn och solsken, värme kyla och ett ständigt tittande på alla möjliga väderappar som finns.

Vi (min familj) hade besök av goda vänner som bor i Norrköping. Det var en fullsatt helg som bland annat innehöll ett besök i Säterdalen, vår första gång där men inte sista. Ett otroligt härligt ställe med mycket olika saker att göra, riktigt bra för barnen! Som ny i Dalarna blir det många nya upplevelser denna sommar och just Säterdalen var alltså ingen besvikelse. Vi blickar framåt mot långbryggan i Rättvik, Leksands vattenland och kanske en tripp till tomten i Mora (där har jag varit i mina barnaår).

I kyrkan så märks sommaren av genom att våra verksamheter minskar, verksamheterna innanför kyrkdörrarna. Under sommaren har vi bön på torsdagarna och Gudstjänster på söndagarna, som vanligt kl.11.
I söndags predikade Gunilla Sehlin med kraft i orden uppmanade hon oss alla att vara levande stenar i husbygget och att våga lita på Anden om att Guds väckelse inte är långt borta. För Gud är allt möjligt, Halleluja!

I veckan som vi nu är i så är det bön på torsdag, det är begravning för Sören Arthursson på fredag kl 13:00 och på söndag är det Gudstjänst med dop!

Själv åker jag och familjen ner till Nyhemsveckan som börjar med ungdomshelgen på fredag. Det är ett stående inslag i min familjs liv, en vecka att verkligen se fram emot. En verklig höjdpunkt helt enkelt.

Tit 2:14 "Han har offrat sig själv för oss, för att friköpa oss från alla synder och göra oss rena, så att vi blir hans eget folk, uppfyllt av iver att göra vad som är gott."
Tänk att vi får tillhöra Herren, vi är hans eget folk, vi hör till Guds rike! Det är ju så att vi som följer Jesus främst ska leva i Hans rike och inte längre tillhöra denna världen. Vi får leva i Jesu kärlek och göra det som är gott. Det är så lätt att vi stannar upp i världen och låter den forma oss, men låt oss istället formas av Guds ord där vi håller kärlekens högst efter Jesu egna ord om det första och största budet: Älska Herren din Gud och din nästa som dig själv.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

8 on jun

Avsked och nationaldag

Denna helgen hade två stora händelser, den första var söndagens gudstjänst då vår pastor Tomas Höglund höll sin sista predikan som anställd i Borlänge Pingstförsamling. Efter gudstjänsten var det en avskedsfest med en lång, väldigt lång, smörgåstårta som våra hjältar: Maud och Anna-Lisa hade gjort. Det hölls även tal till Tomas då flera valde att hålla tal och tacka Tomas för de 9 år han gjort i Borlänge. Det kommer märkas att han flyttar ifrån oss och vi är så tacksamma för att han följer Guds vilja och har lagt ner så många goda år i församlingen.

På måndagen var det dags för Sveriges nationaldag, jag personligen fick möjlighet att hissa svenska flaggan för första gången då vi har en flaggstång på tomten. Som församling var vi ute i Rommehed och firade nationaldagen på det offentliga firandet i Borlänge. Där sålde vi kaffe och bulle, bad och pratade med folk samt hade program varje timme med människor från församlingen som sjöng och vittnade om Jesus. Det var en välsignelse att få vara med och delta på denna dag, många från församlingen engagerade sig för att få allt att fungera och jag ser med tacksamhet tillbaka på måndagen och tror att vi till nästa år kan få ihop något ännu bättre.

Rom 8:28 "Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut."
Ofta viskar jag för mig själv "åtta tjugoåtta, åtta tjugoåtta". Det är en sådan trygghet att veta att Gud på allt sätt samverkar våra liv till att bli det bästa, till att bli efter hans vilja, som ju är det bästa för oss. När vi lägger våra liv i hans händer och låter han ta över rodret då sker allt till det bästa. Ibland kan allt vara jobbigt och man är helt under isen, men oavsett vilka hinder och oavsett vilka tragedier man är med om, kommer allt ändå samverka till det bästa. Det är något jag lever med och ständigt får se i verkligheten. Jag baserar mitt liv på att Jesus är en verklighet och att han vill vårt och denna världens bästa. Det samma gäller för dig, han vill ditt bästa och när du älskar honom så låter han allt i ditt liv samverka till det bästa.
Men också som Jesus ber i bönen då han för en stund vill undgå korsfästelsen "men ske inte min vilja, utan din" (Luk 22:42).

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.