Du är här:Start > Blogg > Pastorernas blogg

Pastorernas blogg

14 fr dec

"Ty julen är härlig för stora och små..."

Så sjunger vi i en av julens mest älskade sånger, och jag tror verkligen att det kan få vara så.
Jag är en av alla som älskar julen. Det har jag alltid gjort, dock kanske med en viss vånda några år i tonåren. Det var då jag skulle hitta mig själv och min egen identitet.
Jag har hört att för att vara riktigt lycklig behöver man veta vem man är, veta sin identitet.
Innan man vet det blir det lätt att man ifrågasätter allt runtomkring, som för att förklara vem man är, och vad man fått sitt tänk ifrån. Det var nog då jag även ifrågasatte julen. - Varför firar vi jul egentligen? Det kändes som att det bara handlade om att handla, äta och ta sig igenom. Hur skulle man kunna få ihop Tomten och Jesus? Hur hängde det ihop?!
Nu när jag vet lite mer vem jag är, och vet att jag är högt älskad och ovärderlig, inte för vad jag GÖR utan för den jag ÄR, då är det så mycket lättare att älska och förstå julen.
Jag firar för att någon, som för mig är oväderlig och högt älskad, blev född. Det handlar inte så mycket om mig, utan om hur jag bäst hedrar denne någon; Jesus, Gud son.
Och Tomten, han skulle jag kunna skrota helt, för min egen del alltså.
Men jag vet att många blir glada även av Tomten, så på julafton är det möjligt att jag kommer utklädd till Tomtemor till några små som blir glada av det.
"Allt vad ni har gjort mot en av dessa mina minsta, det har ni gjort för mig..." De orden sa Jesus för snart 2000 år sedan, och de är högaktuella idag. Kanske kan du få glädja någon lite speciellt jul? Då gläder du även Jesus.
Jag är en av alla som älskar julen, och jag önskar att fler ska få känna så. Jag jobbar för det.

Med önskan om en Välsignad, Lycklig Jul!
/Gunilla Sehlin

 

Av Gunilla Sehlin

073-981 57 18
gunilla.sehlin@pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

7 fr dec

Förväntan

Den här tiden på året präglas av förväntningar. En del av mina förväntningar har verkligen uppfyllts. Vi har en fantastisk vinter med snö och jag har redan avverkat några mil i skogen på mina skidor.

Barnen har förväntningar på julledigheten från skolan, att bara få koppla av från skolarbetet och hitta på en massa roliga saker med familjen, att vara med kompisar, åka skridskor, skidor etc. Men framför allt så är kanske den största förväntan inför själva Julen, med allt vad det innebär.

Adventstiden i församlingslivet är också fylld av förväntan. Festerna avlöser varandra, vi glädjs tillsammans, sjunger adventssånger och känner riktigt hur den där härliga adventsstämningen infinner sig.

Gud själv har förväntningar. Jesus, Guds son blev sänd till vår jord därför att han längtar så efter gemenskap med varje människa. I Bibelns sista bok, Uppenbarelseboken kapitel 3 och vers 20 säger Jesus: Se, jag står vid dörren och bultar. Om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in till honom och äta med honom och han med mig.

Dörren är våra hjärtan. När vi öppnar dörren för Jesus och släpper in honom i våra liv blir vi del av ett annat rike, ett andligt rike, Guds rike, där Jesus ensam är kung och herre. Jesus kom till den här jorden med detta rike för att förmedla frid till varje människa och till den här jorden.
Denna frid som vi då blir fyllda med överträffar allt. När Jesus kommer in i våra liv och när vi får vår synd förlåten så blir vi Guds barn. Detta rike kan inte skakas utan det är något fast, bestående och ger oss evigt liv.

Jesus kommer snart. Ditt hjärta kan få bli upptaget av denna förväntan. En dag ska Guds rike helt och fullt bryta fram i vår värld då allt mörker och djävulskap kommer vara förevisat till helvetet och Gud kommer vara i allt och alla.

Men efter hans löfte väntar vi på nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor.
(2 Petrusbrevet kapitel 3 vers 13)

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.