Du är här:Start > Blogg

25 okt onsdag

Me too och äktenskapskurs

Bilden är från dukningen som nu står i kyrkans lokaler då det ikväll är äktenskapskurs för de par som är anmälda. Vi tror det är ytterst viktigt att vårda sina äktenskap och att man inte alltid kan göra det ensamma utan behöver hjälp och stöd ifrån andra. Äktenskapskursen är nu inne på andra gången (förra gången var HT-16) och den är mycket uppskattad. Katarina och Daniel Romero leder kursen tillsammans med hjälp av materialet från Alpha

Under veckan som gått har #MeToo varit aktuell och i söndags predikade jag som en respons på detta. För Jesus är det nolltolerans på alla former av övergrepp och kränkningar, inte minst det sexuella. Vi ser i evangelierna hur han står upp för kvinnan gång på gång och vi som lärjungar är satta att leva i den kärlek som han lever i. Du kan lyssna på den här.

I veckan kommer USB 7.0 åka och testa på Curling mer info här.

Imorgon är det dagledigträff då Rune Andréasson från Leksand kommer och visar "bilder från ett nordisk grannland". Han kommer visa bilder och berätta om dem. Välkommen till kyrkan kl. 14:00 på torsdag, om du är dagledig, oavsett ålder. 

I Luk 10:25-37 läser vi om när Jesus får frågan, från en läglärd, om vad han ska göra för att få evigt liv. Jesus frågar med en motfråga och den laglärde säger: "Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själv och av hela din kraft och av hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv."
Jesus svarar att det är korrekt men då frågar mannen vem som är hans nästa och Jesus berättar liknelsen om den barmhärtige samariern. 
Den där när en har blivit slagen och lämnad naken på marken, en präst går förbi utan att hjälpa till och en levit likaså. Sen kommer en samarier och hjälper mannen och Jesus frågar i slutet av liknelsen vem som var den utslagne mannens nästa. "Den som visade barmhärtighet mot honom" svarar den laglärde och Jesus säger "Gå du och gör som han."

Vi är kallade att leva ett liv i den kärlek som Jesus lärde oss. "Ni ska älska varandra så som jag har älskat er" (Joh 15:12). Den kärlek som Jesus uppvisade är rakt igenom god och ren (läs 1 Kor 13:1-7). Det är den kärleken vi är kallade att leva i och i den ryms inte sexuella övergrepp eller nedlåtande ord gentemot andra människor. 

Även om vi kanske aldrig kommer kunna leva helt i den kärlek som Jesus uppvisade, är det just detta vi, som Jesu efterföljare, bör sträva efter.

Bön: Jesus, tack för att du dog och uppstod på korset för vår skull. Tack för att du är alltigenom kärlek och för att vi kan läsa om detta i ditt ord Bibeln. Forma mitt hjärta, forma mina handlingar och mitt sinne så att det får bli likt dig och så även jag får leva i den kärlek som du ger. 
I Jesu namn, Amen.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

27 sep onsdag

Föräldraledigt

Det är en märklig grej att vara föräldraledig från kyrkan. Den dubbelheten av att det är mitt jobb men samtidigt mitt liv är svår att helt få ordning på. Samtidigt är det väldigt enkelt att vara hemma när lilla nyfödda Ludvig nu har tagit plats i familjen Skogholm. Det är en stor glädje att hälsa honom välkommen!

Det har givetvis hänt mycket i församlingen under de två veckor som jag varit hemma. Gunilla har startat upp en kurs i Bibeläventyret Nya Testamentet där både föräldrar och barn deltar. Dagledigträffen har dragit igång då Henrik Schwartz gästade oss tillsammans med sin fru, sjöng och delade vittnesbörd. 

USB 7.0 har hunnit med vittnesbörd från Peter Kullander samt varit på det årliga evenemanget "HELGEN" där de inte får reda på vad som händer utan allt är en överraskning fullt med utmaningar och roligheter. I åkte de till Hudiksvall där de fick göra en mängd olika grejer. 

Sygruppen som träffas tisdagar jämna veckor har dragit igång och förbereder sig nu för första advent då de troligen kommer sälja en del av sitt alster. Pengarna kommer då gå till något välgörande.

Imorgon träffas YA som är för dig mellan 18 och 30 år, se gärna facebook för mer info. 

Under den sista tiden har jag hamnat i samtal fler gånger angående Guds lag och hur vi som kristna bör leva. Det finns givetvis hur mycket som helst att säga om det, men det viktigaste som jag kort vill skriva här är att vi inte ska leva genom lagen utan genom friheten i Kristus. 

Jesus säger till oss att vi ska hålla hans bud och att det budet är kärleken, att leva i den kärlek som Jesus gjorde (Joh 15:11-17). Kärleken, den sanna kärleken ska hållas högst i en kristen människas liv och det är egentligen det enda rättesnöret vi har.

För att lära oss mer om denna kärlek kan vi läsa om hur Jesus gjorde, hur han mötte människor. Hård mot orättvisan, nådefull mot syndaren, tydlig i sina ord att man ska omvända sig och tro på honom. 

Ibland tänker jag på en sorts "kärleks-sil", en sil som silar bort mina handlingar som inte är kärlek. Ibland gör jag handlingar, så tänker jag -Är detta kärlek? Så släpper jag ner den i "kärleks-silen" och får svar. Denna sil hittar vi i 1 Kor 13:4-8a som föregås av att om vi inte har kärleken så har vi ingenting: 

"Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hopas den, allt uthärdar den. Kärleken upphör aldrig."

Givetvis är det inte så här enkelt och det finns så mycket att säga om detta. Men grunden är just kärleken, denna övernaturliga kärlek som vi endast kan få genom Jesus Kristus som älskat oss till döden på ett kors. 

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

29 aug tisdag

Församlingsdag och söndagsskola

I fredags hade USB 7.0 uppstart, det blev en bra kväll med både lekar, lovsång, predikan och fika. Det är glädjande att dessa kvällar är igång igen. 

På lördagen samlades ungefär 75st ute i Vallmora (strax utanför Borlänge) där familjen Andelius öppnade upp sitt hem och sin veranda för församlingen. Vi fikade medhavd matsäck, gick tipspromenad och hade god gemenskap. Till lunch delade vi in oss i matlag och kokade fem stycken fantastiska soppor med medhavda ingredienser där basen var morötter, potatis och korv. Vi avslutade dagen med en lite heads up inför höstens aktiviteter och inte minst utmaningen där vi får förstå att "För Gud är allt möjligt". 

Under söndagens gudstjänst startade söndagsskolan upp, det var en stor glädje för barnen som äntligen får sin gudstjänst. Det startades upp med kollekt där vi samlar in pengar till barn i Nepal. Sen fortsatte det med en ballongtävling där barnen fick varsin ballong. De ställde sig i ena hörnet av lokalen och den som kom längst med sin upplåsta, oknytna, ballong, när man släppte den vann. Mycket uppskattat, strax efter detta delades barnen som vanligt in i åldersgrupper och fortsatte med undervisningen i dessa. 

Veckan som ligger framför innehåller mycket bön, då vi är inne i två böneveckor. kl. 11-19 mån-tors är det bön och på lördag samlas vi för lovsång kl. 19:00. Vill även bjuda in till mötet på USB 7.0 som drar igång kl 20:30 och givetvis är öppet för alla. 

På torsdag kl. 18:00 har YA (unga vuxna) en samling som startar upp kl. 18:00 - 21:30 då kommer Cilla Eriksson hit och samtalar om "kommunikation och relationer" utifrån kristen grund. Varmt välkomna med!

I Luk 19:1-10 så berättas det om hur Sackaios, en rik tullindrivare, möter Jesus. Han är kort och klättrar upp i ett träd för att få se när Jesus går förbi. Jesus stannar och säger: "Skynda dig ner, Sackaios, idag skall jag gästa ditt hem". Sackaios skyndar sig ner och med glädje tar han emot Jesus. Under middagen händer det något och Sackaios blir förvandlad, han säger nu att han ska dela ut hälften av det han äger till fattiga och att han ska betala igen pengar till de som han lurat. 

Jesus gör något med oss när vi möter honom, detta blir extra synligt när människor som inte tidigare känner honom får ett möte med den levande Guden. 

Det finns så många idag som längtar efter att träffa en som Jesus, en sanning som kan hela deras inre och fylla dem med frid och trygghet. Kanske stämmer det in på dig som läser, kanske har du länge velat fram och tillbaka och undrat vad du ska ta dig till. Kanske finns det praktiska saker i ditt liv som behöver lösas, kanske finns det ett mående i ditt liv som behöver lösas. 

Jesus kan lösa dig ifrån det som binder dig, för han är allt möjligt och hans kärlek vill ge dig frihet och fullkomlig glädje!

Det är inte alltid jag är glad, men mitt liv är ändå fyllt av glädje då jag är övertygad om att Jesus finns vid min sida och ger mig så mycket, både praktiskt, psykiskt och inte minst en mening med mitt liv. 

Välkommen till våra samlingar, oavsett vem du är eller hur ditt liv ser ut, välkommen och sök Jesus så ska du finna honom. 

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

23 aug onsdag

Ny termin

Ja nu är det en ny termin, min semester är slut för sommaren och Pingstkyrkans aktiviteter drar igång nu i slutet av augusti och början av september. 

Söndagsskolan startar nu på söndag 27/8, tonåringarnas USB 7.0 kör igång på fredag 25/8, dagledigträffarna kommer igång den 14/9 och ActiVoice väntas komma igång i början av september. 

Nu på lördag 26/8 har vi en gemenskapsdag med hela församlingen ute i Vallmora 92 där vi träffas kl 10:00 och avslutar dagen kl. 15:00. Vi börjar med att fika medhavd matsäck och sedan har vi några aktiviteter tillsammans för att kl. 12:00 börja med soppan då man själv har med sig en skalad potatis, en skalad morot och någon korvbit eller så som man kan lägga i soppan. 

Så, vad har min sommar innehållit?

Den började med Nyhemsveckan och fortsatte med en jobbvecka hemma där jag förberedde mig för Hampeveckan (ett ungdomsläger) som ägde rum v.27. Efter det var vi hemma en vecka och åkte sedan v.29 till MBT (Missionärsbarnsträffen) där jag var huvudtalare och predikade på kvällarna. MBT är ett läger min fru Elin alltid gick på när hon var yngre och har även varit ledare många år, men det var första gången för mig, mycket trevlig upplevelse. 
v.30 lämnade vi barnen några dagar hemma hos deras mormor i Kumla medans Elin och jag firade vår ihop-årsdag nummer 15 i Sala där vi lånade ett hus och bland annat gick ner i silvergruvan. Sen hämtade vi barnen och åkte till min bror med familj i Karlstad. 
När vi kommit hem efter Karlstad så höll vi oss hemma, jag hade semester en vecka, sen jobbade jag en vecka bland annat med Näset lägret och sen avslutade jag sommaren med en semestervecka till. 

Det har varit en fullsmockad sommar men väldigt rolig och personligen har jag funnit flera tillfällen till vila och varit väldigt mycket med min familj som framgår. 

Det bibelord som jag bär med mig in i HT-17 är ifrån Matt 19:26b och som många andra rycker jag stället ur sitt sammanhang och låter det påminna mig om att Jesus är Herre och allt han vill göra det kan han göra: "För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt".

Gång på gång förstår vi att Gud gör omöjliga saker. Det jag bär med mig är att inte låta mig begränsas av mina kunskaper eller min tro, utan istället låta Gud förvåna mig och förbluffa mig med sina kunskaper och hans allsmakt!

Gud välsigne dig!

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

31 maj onsdag

Dop, kanothajk och snart sommar

Ja två söndagar i rad har vi fått ha dop på vår söndagsgudstjänst. Den 21:e Maj döpte sig 6st ungdomar och den 28:e maj döpte sig en till. Det är alltid en glädje när människor väljer att helhjärtat följa Jesus och låta sig döpas inneslutas i orden: "Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus. Alla ni som har blivit döpta till Kristus har iklätt er Kristus. Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus" (Gal 3:26-28).

Under Kristihimmelsfärdshelgen så åkte 14st från USB 7.0 iväg på en kanothajk som varade två dygn med två nätter. Det var ren glädje att vara iväg, men också en stor utmaning för flera stycken. Både fysiskt och psykiskt är det påfrestande att ständigt ta sig framåt med paddlarna samt vara omringad av människor och bo i tält och äta ute. Men summan av helgen var mycket positivt och vi hade goda samlingar på kvällarna. 

Vi börjar landa inför sommaren nu, söndagsskolan gör uppehåll, ActiVoice har haft sin sista träff och USB 7.0 har terminsavslutning nu på fredag. Ja flera av våra verksamheter går in på stiltje under sommaren men det är ju inte så konstigt, vi är alla mer eller mindre lediga och vill ta vara på den svenska sommaren som vi varje år hoppas bli vädermässigt bra. 

Söndagsgudstjänsterna fortsätter precis som vanligt och vi har en stor förväntan på vad Gud vill göra i oss och genom oss där vi tar oss fram i vår vardag och i vår ledighet. 

Ja det är ju det som också hänger ihop med dopet, att få leva ett liv i lärjungaskap och vandra med Jesu, i hans kärlek. Det är en frihet att tro på Jesus, dels är det en frihet eftersom vi själva får välja ifall vi vill tro eller inte. Men också är det en frihet ifrån den lag som Guds folk behövde rätta sig till för att nå frälsning. Men nu har Jesus dött och uppstått och Paulus är tydlig i Galaterbrevet då han talar om att det är genom tro vi blir rättfärdiga, precis som Abraham blev rättfärdig genom tro långt innan lagen ens fanns. 

Paulus lyfter detta med omskärelse, det var en het fråga på den tiden och flera stycken ansåg att man som kristen även skulle omskära sig, eftersom det står i lagen. Men Paulus skriver i Gal 5:5-6 "Vi däremot väntar i Anden genom tron på den rättfärdighet som är vårt hopp. i Kristus Jesus beror det inte på om vi är omskurna eller oomskurna, utan om vi har en tro som är verksam i kärlek." 

Här kommer den här dubbelheten in som vi finner i lärjungaskapet. Vi är frälsta av nåd, ingen ska kunna berömma sig över sin frälsning. Men vi kan inte heller frångå ett liv i kärlek som är ett liv med goda gärningar. För när vi lever med Jesus och låter oss formas av honom så föder det goda gärningar i oss, inte av tvång utan som en naturlig händelseutveckling i våra liv. 

Anden lever i oss och ger sin frukt, ju närmare Jesus vi drar oss desto mer inflytande får Anden i våra liv och desto mer verskamma kommer märka att Andens frukt blir i våra liv. "Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet, självbehärskning." (Gal 5:22-23) Detta är något som föds i oss, det är inget vi är ämnade att framkalla själva, av egen kraft. Nej det är något som Gud ger oss, det är något som utgår ifrån honom. 

Vad vi kan göra för att leva detta liv, med denna frukt, är att ställa oss till förfogande för Jesus och låta han forma vårt inre liv och vårt yttre liv. 

Detta är ständigt min bön, att jag ska få leva ett liv som är präglat av Jesu kärlek. 

Nu kommer sommaren och detta blir sista blogginlägget för min del för denna termin. Gud välsigne dig och låt Jesu fortsätta eller börja forma ditt liv. 

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.