Du är här:Start > Blogg

2 mar torsdag

Sportlov

Ja nu har sportlovsveckan kommit till Borlänge och den är i fullgång. Församlingen har varit iväg på gemenskapsläger i Nederhögen, en härlig gård som ligger nära Vemdalen. Det har varit drygt 60 personer med och dagarna har fyllts av fiske, scoteråkning, längd- och utförskidor, god mat och härlig gemenskap. 

Personligen har jag haft semester och spenderat extra tid med mina barn, vi har passat på att besöka framtidsmuseet och även varit på ett lekland. Nu är jag igång och jobbar igen, dagen innehåller kontorsarbete och kvällen innehåller film då ungdomarna kommer hem till oss. 

Imorgon kör vi halvdag med USB 7.0, då vi träffas redan kl 13:30 och äter mat tillsammans och umgås. 

Idag kl. 14:00 är det dags för dagledigträff igen, det är vår egen Margareta Gillsberg som kommer sjunga och även dela hennes vittnesbörd. 

På söndag är det Gudstjänst och då kommer Carl-Gustaf Grönberg, vår nya församlingsmentor, predika. Det kommer även vara lite extra tårtkalas denna söndagen eftersom det är Carl-Gustafs första predikan i Borlänge som anställd i vår församling. Varmt välkommen!

Matt 22:37-40 Han svarade honom: "Du ska älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du ska älska din nästa som dig själv. På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna. 

Just kärleken, den totala kärleken, den kärlek som vi läser om i 1 Kor 13, just den kärleken är det som livet handlar om. Det är den kärlek som Jesus ger oss, så att vi kan älska Herren och vår nästa och oss själva. 

Bara i Jesus finner vi denna kärlek och vi kan endast nå den när vi släpper in Jesus i våra hjärtan och väljer att tro på honom. Först kommer frälsningen och sen kommer det underbara livet med Jesus, livet i kärleken. Lev i den och låt dig omfamnas av den, våga ta emot den och våga lita på att du är älskad!

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

9 feb torsdag

Brutet ben och befrielse.

Ja in söndags var det dramatiskt på Gudstjänsten, inte minst för min egen del och kanske framförallt för min frus del. Elin ramlade på en isfläck med vårt barn, Inez, i famnen och bröt benet utanför kyrkan (Inez mår bra). Jag skulle predika vilket också var möjligt tack vare att församlingen är just en församling. Elin blev omhändertagen av en sjuksköterska och en läkare som är med i församlingen och blev sedermera skjutsad till Falun och gipsad där. Igår gjorde hon en operation och nu följer några veckor av gips och begränsad framkomlighet.


Jag predikade på Gudstjänsten och trots dramatiken fick Guds ord sås in i både mig och besökarna. Det handlade främst om pengar och att vi alla får bli befriade från pengarna för att istället sätta vår Jesus som vårt största hopp och vår största tillit. Ni kan lyssna
här. Så viktigt för oss att inte sitta fast i något utan få befrielse på alla livets områden. 


I tisdags hade jag äran att besöka "tisdagsträffen" i Kvarnforskyrkan där främst äldre får fika och ta del av ett program. Det var min tur att hålla i programmet och jag delade en del av mitt liv blandat med mina dikter från den tiden. Amanda Stevens var med mig och sjöng två sånger, det var en god stund på tisdagseftermiddagen.


På kvällen träffades Active Voice som är en lärjungaträning för de som är över 7år och ikväll träffas vår Unga vuxna grupp, som fått namnet YA Borlänge, i kyrkan kl. 17:00 och äter tillsammans. Denna grupp är riktad till de som är typ mellan 18 år och 30 år.

Matt 9:13 "Gå och lär er vad som menas med orden: Barmhärtighet vill jag se och inte offer. Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare."

Jesus säger till fariseerna vad som är viktigt och att godhet och barmhärtighet alltid kommer före lagen. Det finns liksom vissa saker som står över allt annat och det som är högst är att älska Herren och vår nästa som oss själva.

Det är givetvis inte alltid helt enkelt, men det är vår strävan. Att leva ett liv i barmhärtighet, i kärlek, som är fullt av goda gärningar gentemot vår nästa och oss själva. Det får vi söka i våra liv och det är Jesus med och formar när man tillåter honom. 

Han har kommit för att kalla syndare, vi är alla syndare. Fariseerna såg sig som rättfärdiga, men vi är alla syndare och Gud har kallat oss allihop! Han kallar oss till befrielse och ett liv med mål och mening. Ta emot Jesus i ditt liv, igen och igen. Låt han förvandla dig. 

 

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

1 feb onsdag

Ny anställd

I söndags fick vi höra en predikan av Erik Hedström där han lade ut texten om att Gud har kallat några till apostlar, andra till profeter, lärare, herdar och evangelister och att vi, alla som tillhör Jesus Kristus, är kallade av honom att också bära ut evangeliet till de som inte tror. Det är en utmanande predikan då man själv får fundera över vad Gud vill använd mig till. Men den passade också väldigt bra då vi efter gudstjänsten hade ett extra årsmöte där vi beslutade att kalla Carl-Gustaf Grönberg (tidigare församlingscoach i Leksands pingstförsamling) till vår församling som församlingsmentor. Vi är väldigt glada för detta och ser med förväntan fram emot att ta del av Carl-Gustafs mentorskap och undervisning.

Denna veckan består av flera bönetillfällen varav 3st är kvar. Ikväll (onsdag) kl 19 och imorgon (torsdag) kl 11 och 19. Detta avslutar våra böneveckor men givetvis avslutar det inte vår bön utan det kommer finnas flera tillfällen för bön i veckan och du hittar detta på vår kalender

 

Joel 2:13 "Slit sönder era hjärtan, inte era kläder, och vänd åter till Herren, er Gud. Han är nådig och barmhärtig, sen till vrede och rik på kärlek."

Ibland behöver man verkligen en rejäl omvändelse. Jag tror det behövs gång på gång i livet, personligen har jag flera stycken. En gång, det va i april 2013 så samtalade jag med några vänner om män och kvinnor som vandrat med Gud och varit med om mycket i Jesu namn. Jag upplevde i samtalet en längtan att komma närmare Jesus. Det var inte första gången det hände och inte sista heller men där och då blev det en bön i mitt hjärta, en bön som också blev en dikt: 

Djupare till dig

Gud ta mitt liv, ta mitt allt. 
Gud bo i mig, var mitt salt. 
Djupare vill jag söka dig. 
Djupare får du möta mig.
Hur jag gör det vet jag ej. 
Men jag vill än närmre dej.
Jag ser det finns en ny nivå.
Av relation mellan oss två.
Så ta mig till din härlighet.
Ta mig till din verklighet.
Nya steg jag tar i tro.
Bygg i mig en himmelsk bro.
Använd mig så som du vill.
Låt mig för andra finnas till.
Jag vill, jag vill, jag vill ju mer.
Jag ropar till dig, jag tror, jag ber. 
Här är jag Herre, här jag står.
Led mig till dig, vart jag går.

Gud välsigne dig i din vandring med vår Herre och sanning Jesus Kristus. 

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

26 jan torsdag

Terminsstart

Ja för USB 7.0 var det terminsstart i fredags, det var en riktigt lyckad kväll med quiz, kurragömma, utvärdering, lovsång, predikan, fika och häng.

Förra veckan hade även dagledigträffen premiär för 2017. Glädjespridarna var där, sjöng och vittnade. Det serverade i vanlig ordning kaffe och hemlagat fikabröd.

I Söndags startade även söndagsskolan med buller och bång vilket både barn och föräldrar uppskattar mycket!

Ja vi är verkligen igång nu och vi står inför en spännande helg och vecka. På fredag är det USB 7.0 i vanlig ordning. På lördag är det en ekumenisk lovsångskväll som startar kl 18:00, det är 5 olika lovsångsteam som kommer hålla på 50 minuter vardera! På söndag är det gudstjänst där Erik Hedström kommer predika. Vi har även ett extrainsatt årsmöte där vi kommer rösta om en ny föreståndare.

1 Thess 5:16-18 "Var alltid glada, be utan uppehåll, och tacka Gud i allt. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus."
Detta är ju inte lätt att leva upp till, alltid vara glad. Det finns ju ingen av oss som alltid är glad, vi ber inte utan uppehåll vi tackar inte Gud i allt. Men jag tänker att vi behöver lyfta blicken. Detta är Guds vilja för oss i Kristus Jesus. Gud vill att vi alltid ska vara glada, han vill att vi ska be utan uppehåll och tacka Gud i allt. Han vill helt enkelt att vi ska leva hela våra liv för honom.

Jag tror att ju mer man lägger bort av sig själv och vad den här världen har att ge, och ju mer man tar in av Jesus och av vad Guds rike har att ge. Desto bättre kommer man må, desto mer glad är man, desto mer ber man och desto mer tackar man Gud.

Jesus vill att vårt liv ska vara präglat av honom helt och håller och att vi lägger bort våra egna bekymmer och vår egen börda till honom. Lyfter blicken och vågar se bortom oss själva, våga se på segern vi har i Jesus.

När jag själv tänker på detta så upplever jag att jag har två vägar att gå. Den ena är att jag lägger av, eftersom jag ändå aldrig kommer kunna uppnå Guds vilja. Den andra är att jag fortsätter, även om jag aldrig skulle kunna uppnå att alltid vara glad, alltid be och alltid tacka, så är det mitt sikte och jag väljer att leva mitt liv för Gud.

Jag väljer väg 2, jag väljer att blicka på Jesus. Jag är långt ifrån där, jag är absolut inte alltid glad, jag ber inte utan uppehåll och jag tackar inte Gud i allt. Men jag låter mig inspireras av dessa orden och sträcker mig mot Jesus och ber honom att göra mig mer lik honom.

Vilken väg väljer du?

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

10 jan tisdag

Årshögtid

I söndags hade vi årshögtid i församlingen, det är en glädje att se tillbaka på 2016 och inse allt som händer i Borlänge Pingstförsamling. Här kommer en sammanfattning av vår verksamhetsberättelse:

"Under 2016 har församlingens verksamhet pågått för fullt. Vi har fått en ny anställd, Andréas Skogholm, och vår föreståndare, Tomas Höglund, har flyttat till Kumla. Gunilla Sehlin har gått upp till 80% och vi har haft Fartun Abdi Warsame hos oss som praktikant i några månader. Dessutom började Erik Hedström i höstas på teamträningsskola där han har vår församling som utbildningsställe.

Vi har haft en aktiv barn-och ungdomsverksamhet med många olika grupper. Söndagsskola på söndagar och ungdomssamling för tonåringar på fredagar, men också körverksamhet, uteaktiviteter för hela familjen och en träff för barn mellan 9-12 år. Förutom detta har bibeläventyret fortsatt genom Gunilla Sehlin i flera olika skolor i Borlänge.
Äldreverksamhetens dagledigträffar har fortgått med stor succé under året. Flera gånger i veckan har det även varit bönesamlingar och vid två tillfällen har vi haft extra bön under ett par veckor. På hösten har en framgångsrik äktenskapskurs ägt rum.

Söndagarnas gudstjänster har fortsatt och fyllts av lovsång, bön och predikan. Under året har nio stycken döpt sig.

Vi är otroligt tacksamma för allt som Gud gör i våra liv och i Borlänge Pingstförsamling!"

--
I Helbibel-läsningsplanen från "
Anta Utmaningen" så ingår Ord 3:1-6 idag. Just i v.5-6 läser vi: "Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd. Räkna med honom på alla dina vägar, så ska han jämna dina stigar." 

När jag läser detta tänker jag även på Matt 6:33 "Sök först Guds rike och Hans rättfärdighet så ska du få allt det andra också." Samt Matt 22:37 där Jesus svarar på frågan om det viktigaste budet: "Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. [...] Du ska älska din nästa som dig själv."

Vi ska lita på Herren, det är alltid Han vi ska sätta först. Vi har en mänsklig logik och vårt förstånd tillhör denna mänskliga logik, men Guds gudomliga logik är något helt annat och dit kan vi aldrig nå med vårt eget förstånd utan endast med tron på att Herren håller och står fast i sitt ord om att ge oss det vi behöver. 

För Gud vill vårt bästa och när vi sätter vår tillit till honom, något som i mänskliga ögon kan vara naivt eller till och med idioti, då ger vi Gud möjlighet att hjälpa oss och leda oss in i det bäst. 

Allt i Jesu Kristi namn som dog och uppstod för våra synder och som älskar oss evinnerligen. 

 

 

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.