Du är här:Start > Blogg

30 jul onsdag

Tillbaka

Min första jobbarvecka är igång efter 5 sköna, soliga och varma semesterveckor. Jag är mycket tacksam för all tid som jag haft tillsammans med min familj, släkt och vänner. Vi har rest runt en del och har varit på olika härliga platser men också varit hemma och njutit i fulla drag.

Den här veckan är jag själv i tjänst på kontoret då resten av teamet fortfarande har semester. Vår ungdomspastor Alexander har nu avslutat sin tjänst hos oss. Det känns tomt utan honom. Men jag är glad över att han följer Guds kallelse och att han hamnat i Pingstförsamlingen i Västerås som är en fräsch och växande församling med ett härligt pastorsteam.

Första dagen ägnade jag åt att läsa av mina mail, tala i telefon och diverse andra kontorsgöromål. Den andra dagen som är idag har jag börjat skissa på höstens planering och börjat med de första predikoförberedelserna inför söndagen. Ikväll blir det dopsamtal. Det blir förresten dop på söndag. Härligt!

Imorgon kommer de äldste som är hemma samlas till bön och samtal. Sedan ska jag träffa en relativt nydöpt kille. Att undervisa nykristna i sin första vandring tillsammans med Jesus är fantastiskt roligt. Både dagen imorgon och på fredag kommer jag ägna mig åt bön för församlingen, Borlänge och för söndagens gudstjänst och predikan. Så ser jag också fram emot en rolig 70-års uppvaktning i helgen.

Det blir en fortsatt bra vecka helt enkelt.

ps. Vill också passa på att påminna er om att anmäla er till Gemenskapshelgen på Näset den 29-30 augusti. All info hittar du på vår hemsida.

Kategorier

Pastorernas blogg

22 apr tisdag

Vad har du för mål i ditt liv?

Den senaste tiden har jag upptäckt välsignelsen i att sätta upp mål. Styrkan i att bestämma sig för något och sedan gå efter det. Vi lever idag präglade av en kultur som är byggt mycket på vad vi känner för stunden och det innebär att vi kan ha svårt att bestämma oss för vi vet ju aldrig hur vi känner oss imorgon. Därför kan det vara en stor utmaning att sätta upp ett mål för sitt liv vem man vill vara, vad man vill åstadkomma, hur man vill leva.

Det kan också va lätt att känna sig styrd av sina omständigheter att man är uppsatt för misslyckanden men så behöver inte vara fallet det finns så mycket mer potential i oss än vi tror och förmåga att övervinna vad som ser omöjligt ut, kraften sitter i hur vi väljer att se på våra problem.

Jag blev inspirerad när jag för några dagar sedan såg en video om en man vid namn Nick Vujicic som föddes med varken ben eller armar. I många år kämpade han med ensamhet och känslor av ensamhet, när han var tio år försökte han till och med ta livet av sig. Men hans liv tog en vändning efter att ha läst en artikel om en handikappad man som vägrade låta sina begränsningar hålla honom tillbaka. I det ögonblicket upptäckte Nick styrkan i att ta kontroll över sitt liv och har sedan dess blivit ett levande bevis på det. Idag ägnar han sig åt saker som tidigare kändes omöjligt för honom som att surfa, spela fotboll, golfa, han har också gift sig och reser idag runt med ett budskap om hopp. Nicks liv är ett bevis på att det omöjliga kan bli möjligt.

Så oavsett omständigheterna, saker vi kan uppleva som begränsningar så kan vi få uppleva förändring till det bättre genom att välja att se på dem med ett annat perspektiv. Det finns en väg ut ur det som vill begränsa oss, definiera oss och hindra oss att leva, det är min övertygelse att kraften till detta finns i honom som skapat oss, älskat oss och som kan vända besvikelser, misslyckanden, tillkortakommanden till det bästa för de som älskar honom.

Kategorier

Pastorernas blogg

15 apr tisdag

GLAD PÅSK !!!

I skrivandets stund skiner solen från en klarblå himmel och jag sitter här och tänker på påskveckan som precis har inletts. Dessa dagar är fyllda med mycket känslor för mig och för många hundratals miljoner människor utöver hela jorden. Påsken är verkligen centrum i kristen tro, därifrån allt utgår. När vi läser de texter i bibeln som handlar om påsken så är det en oerhörd dramatik.

I vårt land förknippas mycket utav påsken med påskägg, påskgodis, påskkärringar, påskris, påskmat etc. Det finns mycket roligt som omgärdar påskfirandet i Sverige, men det finns inget som slår den främsta anledningen till varför vi firar påsk, att Jesus gav sitt liv för min o din skull, för att vi skulle få vår synd förlåten, att Jesus uppstod för min och din skull för att vi skulle få del av samma uppståndelse, evigt liv.

Så välkommen att vara med o fira påsk i vår kyrka. På Skärtorsdagskvällen har vi Getsemanestund då vi firar nattvard och sjunger lovsånger till Gud, läser texterna om Jesu kamp, hur han grips och förs bort.

På Långfredagens förmiddag firar vi gudstjänst i vår kyrka tillsammans med Centrumkyrkan Falun, då kommer sången & musiken och predikan handla om Jesu död, om hur han spikas upp på ett kors där han försonar hela världen med Gud.

På Påskdagen som är uppståndelsedagen firar vi och celebrerar att Jesus har uppstått, att han lever idag. En bit in i gudstjänsten så fortsätter barnen till söndagsskolan. Det blir en riktig festdag då vi också kommer att äta mat tillsammans efter gudstjänsten.

Så jag ser verkligen fram emot att fira påsk och jag ser fram emot att få göra det tillsammans med dig i vår kyrka.

Med önskan om en Glad Påsk!

Kategorier

Pastorernas blogg

5 jan söndag

Nytt år - nya möjligheter

Vilken dag vi hade i kyrkan idag. Så tacksam till Gud och så tacksam
till alla goda vänner i församlingen. Att se en hel församling på knä i heligt allvar inför Gud i bön för vår stad, och för vår församling, det berör.

Jag tror på Pingstförsamlingen Borlänge. I år är det 96 år sedan
församlingen startades, och outtröttligt har hon kämpat för att Guds rike ska bredas ut i vår stad, vårt land och ut över hela jorden.

Det är verkligen en förmån att få vara en del av denna församling, med så mycket atmosfär av värme, omtänksamhet och kärlek.

På samma sätt känner jag glädje över alla mina pastorskollegor och
vänner som kämpar för Guds rike runt omkring i vårt land. Nu i veckan så möts landets pingstpastorer i Stockholm under några dagar. Det ska bli en stor förmån att få träffa alla.

Vi lever i en tid där den kristna trons historiska fundament löses upp i postmoderna tankekonstruktioner. Som församling, som pingströrelse och som kristenhet har vi stora utmaningar. Kunskapen om den kristna tron blir allt mindre i det svenska samhället och många församlingar kämpar för sin överlevnad runt omkring i Sverige.

Men jag tror på församlingens framtid då Jesus själv har sagt att han ska bygga sin församling. Jag har stor tro på församlingens möjligheter och betydelse och tror att församlingen är Sveriges räddning.

Därför tror jag att vi mer än någonsin behöver leva ut vår tro på Jesus både i ord o handling. Vi behöver bygga församlingar i vårt land som berör byar, samhällen och städer med Guds kärlek och som inte kompromissar med bibelns budskap att endast Jesus är vägen, sanningen och livet och att endast han har makt att förlåta synder och föra oss till en levande gemenskap
med Gud.

År 2014 blir ett spännande år!

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.