Du är här:Start > Blogg

4 dec onsdag

I väntans tider

Adventstiden är här med alla dess ljus i denna mörkaste tid på året. Ljusen som lyser över allt skingrar mörkret och ger oss hopp. Ljuset fördriver alltid mörkret. Advent är förknippat mycket med förväntan och förhoppningar. Advent betyder "ankomst", och handlar om att det största av alla ljus har kommit till den här världen för att skingra det största mörkret, synden, som skiljer oss åt ifrån Gud.

Jesus sa om sig själv: Jag är världens ljus. När mörker råder ser vi ingenting och vi kan inte orientera oss men när ljuset råder ser vi färg och former & konturer och vi ser klart hur vi ska gå. I Psaltaren kap 119 vers 105 läser vi: Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig.

Det är därför den här tiden är så speciell, den vittnar om ljuset och när julhelgen kommer blir självaste crescendot då vi firar att världens frälsare fötts, Guds son - Jesus Kristus har kommit till denna jord.

Jesaja profeterade 700år fKr följande: Men natten skall vika där ångest nu råder. Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus, över dem som bor i mörkrets land strålar ljuset fram. Jes kap 9

Allt detta vill vi fira i Pingstkyrkan och det gör vi nu i december månad genom att arrangera olika slags fester och gudstjänster. Så känn dig varmt välkommen in i värmen och gemenskapen.

Hoppas vi ses!

Kategorier

Pastorernas blogg

23 aug fredag

Upptaktstider!

Skolan är nu igång igen efter ett långt sommarlov och de flest har börjat arbeta igen.

Församlingen har inte tagit semester i sommar, den består ju av människor av kött och blod som lever ut sin tro på Jesus vars helst man är, men verksamheten har varit mindre. Men nu drar det mesta igång igen.

Igår kväll möttes vi som församlingsledare och efter kvällens slut kände jag mig stärkt och fylld av tro inför hösten som ligger framför. Ikväll och hela dagen imorgon är 25-30st ungdomar utav våra ungdomar iväg på en upptaktshelg tillsammans. På söndag kommer Marie Höglund predika över ämnet. "En tro som inte är på låtsas" och ingår i den serie av predikningar i höst som handlar om Andens liv, frukt & gåvor.

Så vill jag också pusha för vår församlingshelg 30-31 augusti som vi kommer ha på Näset,Falun. Det blir skön gemenskap, god mat, bra undervisning av Andreas Westergren som kommer att tala om "Gemenskapen" och Daniel Romero som kommer att tala om "Andlig tillväxt". Är du inte medlem i församlingen så är du självklart välkommen ändå. Under lördagen kommer vi också ha aktiviteter för barnen. Missa alltså inte denna helg och se till att anmäla dig

Önskar dig en skön helg!

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.