Du är här:Start > Blogg

6 nov tisdag

Ditt viktigaste val

USA väljer i skrivandets stund en ny president. Valutgången är ännu oviss. Vad som händer i USA har betydelse för hela världen.

Varje dag ställs vi inför en massa olika val. En del val har liten betydelse: ska jag köpa grön eller röd mjölk? En del val har stor betydelse: Ska jag rösta på Obama eller Romney?

Men det absolut viktigaste val vi alla ställs inför är vad vi gör med Jesus. Det handlar om ett val som har betydelse för hela evigheten.

I bibelns sista bok som är Uppenbarelseboken säger Jesus själv: Se, jag står vid dörren och bultar. Om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in till honom och äta med honom och han med mig. Dörren är vårt hjärta. Gud söker varje människa. Han längtar efter gemenskap med dig och mig. Vi väljer om vi öppnar hjärtats dörr för honom eller om vi låter den förbli låst för honom så att han inte kan komma in i vårt liv.

Mitt val är gjort. Jag har öppnat dörren för Honom. Det är det bästa val jag någonsin har gjort. Guds helige Ande har flyttat in i mitt liv. Min synd är förlåten. Jag är ett Guds barn och jag får kalla Gud för pappa. Jag får varje dag ha en nära relation med Honom genom bönen, bibelläsningen och församlingsgemenskapen. Jag vet att en dag när jag dör så får jag komma till himlen som är en helt fullkomligt och evig värld där Gud är i allt och alla.

Kampanjandet i USA har inneburit mycket kämpande och slit, och det har kostat massor av tid och pengar. Jesu kampanjande för att vinna din röst kostade honom allt. Det kostade hela hans liv, då han lät sig spikas upp på ett kors och bar det straff du skulle haft för de synder du gjort. Allt gjorde han för att du skulle kunna få frid med Gud.

Jesus uppstod på tredje dagen då döden inte längre kunde hålla honom i sitt grepp. Jesus lever idag och han längtar efter gemenskap med dig. När du släpper in honom i ditt liv och låter han få bli din frälsare och herre finns det inget längre som kan skilja dig från Guds kärlek

Välj nu. Välj Jesus!

Kategorier

Pastorernas blogg

22 okt måndag

Upphittat!

Har du tappat bort något värdefullt någon gång? Något dyrbart, något viktigt, som du verkligen behöver, som du inte klarar dig utan?

Jag tappade bort hela min nyckelknippa en gång. Hade varit på stan och när jag kom hem hittade jag inte nycklarna. Förstod att jag måste tappat dem och hoppades att jag gjort det på någon av affärerna jag varit på, och att någon vänlig människa hittat dem och tagit rätt på dem (det här var på den tiden när man inte hade säkerhetsbrickor till sina nycklar!)

Jag åkte ner till stan igen och gick runt och frågade på alla affärerna och till slut, på den sista affären, där fanns de!

Paniken, magontkänslan, när du bara så gärna vill ha tillbaka det du förlorat, övergick i en fantastisk skön lättnad! Lättnad över att ha fått tillbaka det som kunde varit förlorat för alltid. Lättnad över att få tillbaka det som var så värdefullt, viktigt och betydelsefullt för mig. Fantastiskt skön känsla att få tillbaka det som man trodde man kanske aldrig mer skulle få tillbaka.

Man kan ju faktiskt nästan som ”tappa bort” sig själv ibland också.

Bibeln talar om att bli funnen i Jesus. Att det är i Honom jag finner mig själv!

När jag inte sagt ja till Jesus; att jag vill leva med Honom och följa Honom, är jag som borttappad. Från den jag egentligen tillhör; som skapat mig för att leva med Honom.

Goda nyheter (det som är Bibelns evangelium!) är att Gud själv letar upp och söker efter den som gått vilse; kommit bort. Han ger aldrig upp. Hans hjärta längtar efter att varje människa ska komma hem, till Honom.

Han söker dig! För att du ska bli funnen i Honom

18 okt torsdag

Av Gunilla Sehlin

073-981 57 18
gunilla.sehlin@pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

13 sep torsdag

Det räcker med Jesus

I måndagens Borlänge tidning (Dalarnas Tidningar) fanns en artikel om att många i Dalarna lockas till Nyandligheten. 90-talet brukar kallas "Andlighetens årtionde" och var en slags reaktion på 80-talets materialistiska framgångsvåg med ständiga ekonomiska kurvor som pekade uppåt som sedan tog tvärstopp och kraschlandade. Människan har alltid längtat efter en djupare mening i tillvaron. Materiell framgång kan aldrig släcka den törsten mer än tillfälligt.

Intressant i måndagens artikel var den undersökning som gjorts av, och presenterades av densamme, en professor i religionsvetenskap på Högskolan Dalarna om hur Nyandligheten i Dalarna ser ut. Hon förvånades över att så många i Svenska kyrkan också är väldigt engagerade i den här typen av rörelser och att de präster hon talade med inte såg några gränser. Hon trodde att gränserna var tydligare. En stor svaghet i artikeln var att inga Svensk kyrkliga företrädare, präster fick möjlighet att besvara eller kommentera det som framkom i artikeln. Den möjligheten gavs istället i tidningen DAGEN idag.

I Bibeln finns det tydliga gränser. Bibeln säger att det finns en absolut sanning och att det endast finns en väg till Gud. Det är ett kontroversiellt påstående i dagens postmoderna samhälle. Vare sig kristen tro eller någon kristen församling eller kyrka kan egentligen uppblanda sin tro eller verksamhet med Nyandlighet. Om så sker har man missat varför man finns till, vad uppdraget är och faktiskt sitt existensberättigande som en kristen kyrka. Människor som söker efter Gud hamnar ibland i Nyandligheten därför att det är förenat med mycket spänning och fascination för det övernaturliga. Människor som kommer i kontakt med kristna företrädare eller kyrkor förväntar sig att möta kristen tro och inte en kristen tro uppblandat med nyandlighet. Kyrkan har fått ett uppdrag av Gud, av Jesus själv, att presentera evangeliet – det glada budskapet om att Jesus har kommit till mänskligheten för att sona våra synder och för att föra oss åter till Gud. Något annat budskap från kyrkan är absurt.

Det räcker helt enkelt med Jesus.

/Tomas

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.