Du är här:Start > Blogg

14 jun tisdag

Början på sommaren

Det märks att sommaren står för knuten, ja den är väl egentligen redan här med blandat regn och solsken, värme kyla och ett ständigt tittande på alla möjliga väderappar som finns. 

Vi (min familj) hade besök av goda vänner som bor i Norrköping. Det var en fullsatt helg som bland annat innehöll ett besök i Säterdalen, vår första gång där men inte sista. Ett otroligt härligt ställe med mycket olika saker att göra, riktigt bra för barnen! Som ny i Dalarna blir det många nya upplevelser denna sommar och just Säterdalen var alltså ingen besvikelse. Vi blickar framåt mot långbryggan i Rättvik, Leksands vattenland och kanske en tripp till tomten i Mora (där har jag varit i mina barnaår).

I kyrkan så märks sommaren av genom att våra verksamheter minskar, verksamheterna innanför kyrkdörrarna. Under sommaren har vi bön på torsdagarna och Gudstjänster på söndagarna, som vanligt kl.11. 
I söndags predikade Gunilla Sehlin med kraft i orden uppmanade hon oss alla att vara levande stenar i husbygget och att våga lita på Anden om att Guds väckelse inte är långt borta. För Gud är allt möjligt, Halleluja!

I veckan som vi nu är i så är det bön på torsdag, det är begravning för Sören Arthursson på fredag kl 13:00 och på söndag är det Gudstjänst med dop!

Själv åker jag och familjen ner till Nyhemsveckan som börjar med ungdomshelgen på fredag. Det är ett stående inslag i min familjs liv, en vecka att verkligen se fram emot. En verklig höjdpunkt helt enkelt. 

Tit 2:14 "Han har offrat sig själv för oss, för att friköpa oss från alla synder och göra oss rena, så att vi blir hans eget folk, uppfyllt av iver att göra vad som är gott."
Tänk att vi får tillhöra Herren, vi är hans eget folk, vi hör till Guds rike! Det är ju så att vi som följer Jesus främst ska leva i Hans rike och inte längre tillhöra denna världen. Vi får leva i Jesu kärlek och göra det som är gott. Det är så lätt att vi stannar upp i världen och låter den forma oss, men låt oss istället formas av Guds ord där vi håller kärlekens högst efter Jesu egna ord om det första och största budet: Älska Herren din Gud och din nästa som dig själv. 

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

8 jun onsdag

Avsked och nationaldag

Denna helgen hade två stora händelser, den första var söndagens gudstjänst då vår pastor Tomas Höglund höll sin sista predikan som anställd i Borlänge Pingstförsamling. Efter gudstjänsten var det en avskedsfest med en lång, väldigt lång, smörgåstårta som våra hjältar: Maud och Anna-Lisa hade gjort. Det hölls även tal till Tomas då flera valde att hålla tal och tacka Tomas för de 9 år han gjort i Borlänge. Det kommer märkas att han flyttar ifrån oss och vi är så tacksamma för att han följer Guds vilja och har lagt ner så många goda år i församlingen. 

På måndagen var det dags för Sveriges nationaldag, jag personligen fick möjlighet att hissa svenska flaggan för första gången då vi har en flaggstång på tomten. Som församling var vi ute i Rommehed och firade nationaldagen på det offentliga firandet i Borlänge. Där sålde vi kaffe och bulle, bad och pratade med folk samt hade program varje timme med människor från församlingen som sjöng och vittnade om Jesus. Det var en välsignelse att få vara med och delta på denna dag, många från församlingen engagerade sig för att få allt att fungera och jag ser med tacksamhet tillbaka på måndagen och tror att vi till nästa år kan få ihop något ännu bättre.

Rom 8:28 "Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut."
Ofta viskar jag för mig själv "åtta tjugoåtta, åtta tjugoåtta". Det är en sådan trygghet att veta att Gud på allt sätt samverkar våra liv till att bli det bästa, till att bli efter hans vilja, som ju är det bästa för oss. När vi lägger våra liv i hans händer och låter han ta över rodret då sker allt till det bästa. Ibland kan allt vara jobbigt och man är helt under isen, men oavsett vilka hinder och oavsett vilka tragedier man är med om, kommer allt ändå samverka till det bästa. Det är något jag lever med och ständigt får se i verkligheten. Jag baserar mitt liv på att Jesus är en verklighet och att han vill vårt och denna världens bästa. Det samma gäller för dig, han vill ditt bästa och när du älskar honom så låter han allt i ditt liv samverka till det bästa. 
Men också som Jesus ber i bönen då han för en stund vill undgå korsfästelsen "men ske inte min vilja, utan din" (Luk 22:42).

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

29 maj söndag

Mitt sista blogginlägg

Den 1 augusti 2007 flyttade vi hit som familj, och nu har snart 9 år gått och tiden har liksom flugit iväg. Att fått vara pastor och föreståndare i Pingstförsamlingen Borlänge har verkligen varit en stor ynnest. Jag har trivts så enormt bra här i stan och då inte minst med att få tjäna Gud, bygga församlingen och Guds rike tillsammans med så många underbara människor som finns i denna församling.

Jag och min fru Marie fick möjligheten att tillsammans få tjäna som pastorspar vilket vi var mycket tacksamma över. Mer än en gång har vi inför varandra uttryckt vår tacksamhet, glädje och förmån att tillsammans få stå i tjänst i församlingen.

Slutet på år 2014 var traumatisk för mig och min familj liksom för hela församlingen och för många andra. Vad som då skedde och den smärta jag o barnen upplevde går inte beskriva med ord. Hela livet ställdes på ända för oss. Sorgen och saknaden tillsammans med alla frågor tog sitt brutala grepp om oss. Men direkt fick vi ett fantastiskt stöd av församlingen och många andra för att kunna hantera den förlust som drabbade oss när min fru som jag varit gift med i 20 år inte fanns längre och då barnen inte längre hade någon mamma.

Mitt i allt mörker har jag på ett förunderligt sätt hela tiden känt att Gud har varit nära mig och barnen och Han har också varit verksam i och genom församlingen. Det som skedde var mörkt och meningslöst. Men Gud sviker aldrig. Under denna period fram tills idag har jag verkligen känt att Gud har varit min tillflykt, min hjälp, min befriare och Han har varje dag visat sin omsorg.

Den tacksamhet och glädje jag känner över dessa 9 år i Borlänge är större än det mörka och hemska som hände. Jag vet och har själv fått uppleva att Gud är trofast. Han sviker aldrig.

Nu är det en ny tid i livet för mig och för mina barn. I sommar flyttar vi till Kumla och jag kommer den 1 augusti bli pastor och föreståndare i Pingstförsamlingen där.

Liksom jag är övertygad om att det bästa ligger framför oss som familj så är jag lika övertygad om att den bästa tiden ligger framför för församlingen här i Borlänge.

När vi tror på Jesus och lever för honom kan vi alltid luta oss mot Gud och stå stadigt på Hans löften. I Filipperbrevet 1:6 läser vi:
"Jag är övertygad om att Han som har börjat ett gott verk i er också skall fullborda det intill Jesu Kristi dag."

Gud har stora planer för Borlänge, och Han vill fortsatt, men i än större styrka, visa sin makt och härlighet i och genom Pingstförsamlingen i Borlänge, för stadens bästa till människors frälsning. Så jag ska med spänning se fram emot vad Gud fortsatt kommer att göra i Borlänge och i församlingen.

Jag vill redan nu säga TACK till er alla i församlingen. Ni har varit och är fantastiska. Jag älskar verkligen församlingen här och kommer sakna er så mycket. Så från djupet av mitt hjärta: Tack för all kärlek, omsorg, uppmuntran, uppbackning och förböner jag och familjen fått genom åren. Tillsammans har vi kämpat, och vunnit segrar, fått se hur människors liv blivit förvandlade till frälsning o helande, tillsammans har vi lovsjungit och prisat Gud, tillsammans har vi också gått igenom den mörka dalen, där vi i sorg o saknad har gråtit tillsammans.

Till sist vill jag ge några verser från Rom 8:18-39 som har fått betyda mycket för mig:

"Jag menar att den här tidens lidanden inte kan jämföras med den härlighet som ska uppenbaras och bli vår... Vi vet att allt samverkar till det bästa för dem som älskar Gud, som är kallade efter hans beslut... Men i allt detta vinner vi en överväldigande seger genom honom som har älskat oss. För jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller furstar, varken något som nu är eller något som ska komma, varken makter, höjd eller djup eller något annat skapat ska kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre."

Söndagen den 5 juni håller jag min avskedspredikan och då jag kommer predika om "Hjärtat" utifrån Ordspråksboken 4:23.
"Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet."

Med önskan om Guds välsignelser och en härlig, avkopplande sommar!

Tomas

Kategorier

Pastorernas blogg

24 maj tisdag

Ledighet

I kyrkan har det varit fullt upp. I fredags var det ungdomssamling och Fredaxz samt FLOW hade hajk tillsammans. I söndags var det gudstjänst, då Tomas predikade om sanningen och det var även församlingsmöte, där det bland annat togs beslut att öka vårt missionsåtagande vilket är mycket glädjande. 

Men personligen var min familj i mina hemtrakter där vi träffade släkt och vänner. Min bror och hans fru har båda fyllt trettio så vi hade kalas för dem, självklart mycket trevligt. Inte mindre trevligt då vi var i familjens vänners nya "palats" med inomhuspool. Båda våra barn älskar verkligen att bada så det var en hit. 
Utöver kalas så var det många goda möten, dels att få spendera tid med barnens farmor och farfar, dels att få träffa och vara hemma hos kära vänner och dels att äta riktigt god pizza. 

Igår kom vi hem till vårt härliga hus, vi är så tacksamma till Herren för vårt hus. Vi grillade på kvällen medans det regnade och åskade runtomkring oss och nu har en ny arbetsvecka börjat för mig. 

Idag lagas det mat för sista gången tillsammans med de asylsökande som varit här flera gånger under terminen. 

På fredag är det Worship Hour men också terminsavslutning för ungdomarna, det blir najs med aktiviteter och grillning. På söndag är det gudstjänst och vi får återigen höra Tomas predika ur Guds ord. 
Utöver detta har vi tre stycken bönesamlingar: onsdag kl 16:30-17:30; torsdag kl 19:00-20:00 och söndag 18:00-19:00. 

Välkommen!!

Tit 2:11-12 "Guds nåd har uppenbarats till frälsning för alla människor. Den fostrar oss att säga nej till ogudaktighet och världsliga begär och i stället leva anständigt, rättfärdig och gudfruktigt i den tid som nu är"
Guds nåd är till för alla, det finns ingen undantag, ingen är så unik att den står utanför Guds nåd. För vill man ge sitt liv till Jesus får man också del av Hans nåd. Guds nåd som leder oss till frälsning, en frälsning som endast är nåd, inte gärningar (Ef 2:-10). Samtidigt så leder frälsningen oss till ett liv i Guds kärlek, det är en frukt av Jesus i livet.
Livet med Jesus, som vi får genom nåd, leder oss alltså vidare till ett liv i kärlek och fostrar oss att lägga bort det som inte hör Guds rike till och kliva in i något nytt och också hålla kvar i detta. 

Låt ditt liv förvandlas av Jesus Kristus, låt dig fyllas av den helige Ande och tro på Gud Fader som skapat allt. 

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

17 maj tisdag

Luffarschack och den helige Ande

Pingsten ligger bakom oss, då vi firar den helige Ande. Vi drar oss till minnes Apg 2 då de första lärjungarna blev fyllda av den helige Ande, pratar nya tungor och blir verksamma i den övernaturliga kraft vi kan läsa om. Något som fortfarande gäller, något som är levande och aktivt idag. Den helige Ande, ständigt närvarande i våra liv, upprättar, helar, profeterar och framför allt annat, älskar.

I tisdags förra veckan lagades det mat igen med flera ifrån ett asylboende i stan. Det var ungefär 30 personer som samlades och åt tillsammans. Det är en förmån att vara med vid sådana här tillfällen, då kulturer möts i en god måltidsgemenskap. 

I fredags samlades ungdomarna och Hampus tog hem segern i luffarschacksturneringen som anordnades, han gick obesegrad genom hela turneringen. Efter spelandet så samlades vi och sökte helig Ande tillsammans. FLOW trotsade regnet och samlades ute i Vallmora och i söndags hade vi ett välbesökt möte. Ett möte där den helige Ande fick plats att verka.

I veckan som ligger framför oss har Dagledigträffarna terminsavslutning, det kommer finnas tårta och härlig gemenskap på torsdag kl.14:00-15:30, välkommen du daglediga, det finns ingen åldersgräns, alla är välkomna. 
På fredag drar Fredaxz och Royal Flow ut på hajk med övernattning till lördagen. Sen är det ungdomssamling som vanligt kl.19:00 för dig som går i sjuan och uppåt. 
Söndagen innehåller förmiddagsmöte med predikan av Thomas Höglund.

På vår hemsida står det att det är avslutning för barnen på lördagen, men det stämmer inte utan den kommer flyttas till ett annat tillfälle. Mer info kommer. 

Rom 14:17
"Guds rike är inte mat och dryck, utan rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande". Vi får sträva efter något annat i livet än att överleva, vi får sträva efter det heliga och eviga livet tillsammans med Jesus. Guds rike är inte det vi ser, men Guds rike är det vi behöver. Det finns så mycket som olika företag och människor berättar för oss vad vi behöver, "den här barnvagnen är bäst", "den här mjölken kommer från glada kor", "den här väskan är så snygg, köp den", "ta hand om dig själv och unna dig egen tid", "träna så att du kan må bra". Ja vi får budskap ifrån många olika håll, budskap som i sig inte behöver vara dåliga, men det finns ett budskap som står över allt annat. Det är budskapet om Guds rike. Jag själv sitter inte inne med alla sanningar om Guds rike, nej men min tro är att det är främst och bör hållas främst i våra liv. 
Matt 6:33 "Sök först Guds rike och hans rättfärdighet så ska du få allt det andra också". 

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.