Du är här:Start > Blogg

8 mar torsdag

Läger

Ja förra veckan var flera från församlingen iväg på ett gemenskapsläger uppe i Nederhögen utanför Vemdalen i Jämtland. Vi blandade dagarna med scoteråkning, skidåkning (utför och längd), vandrande, bilåkning, vässelåkning ja mycket åkning helt enkelt. På kvällarna åt vi mat tillsammans, bastade och hade en samling med lovsång och predikan.

Det var några underbara dagar och vi hoppas kunna göra detta till verklighet nästa år också.

Igår startade ungdomsalpha upp i församlingen och det kom 14 deltagare på denna intro gång. Samlingarna kommer fortsätta om två veckor igen och pågå 12 gånger.

Anledningen till att det inte är nästa vecka (15/3) är Carl-Gustaf Grönberg. Han kommer hit och undervisar på onsdagskvällen mellan 19:00-20:00, efter detta finns det möjlighet att samtala om undervisningen i mindre grupper.

På USB 7.0 talar vi om "Vem var (är) Jesus" och utgår från evangelierna där vi kan läsa om hur Jesus bemötte personer och agerade i olika situationer när han gick här på jorden.

Att han bemöter människor med en enorm respekt är slående. Det ser vi bland annat i Johannes 3 när han bemöter Nikodemus med ärliga svar och en öppenhet om sin sanna natur. Även i nästa kapitel ser vi hur Jesus behandlar kvinnan vid brunnen med respekt och kärlek och delar här rakt ut att han är Messias.

Det är så viktigt att vi kan bemöta varandra med en ömsesidig respekt. Vi är alla människor och vi bär alla på en berättelse och har olika "ryggsäckar" med oss från livets olika törnar och glädjeämnen.

Ordet respekt, kan jag uppleva, tappar ibland sin djupa betydelse och ibland blir det nästan som ett skällsord. Men jag vill säga att i respekten finner vi ett milt och kärleksfullt bemötande med en vetskap om att det är en människa vi möter, en människa med känslor, bakgrund och funderingar. Det handlar inte om att tycka likadant, men att ändå kunna respektera varandra för olikheterna (Rom 14).

Detta är inte lätt alla gånger, men jag väljer att fortsätta träna och göra mitt yttersta för att respektera andra. Gud välsigne oss allihop i att ta efter Jesus och försöka leva efter hans ord och gärning.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

14 feb onsdag

Vabruari och OS

Ja vi är inne i vabruari, förra veckan låg jag sjuk och helgen innan det resten av familjen. Men givetvis är vi inte ensamma och vi kom lindrigt undan denna gång, många är sjuka i både magsjuka och influensa och massa annat.

Det är också OS och vi gratulerar de svenska medaljörerna och prestationerna, Kalla, Nilsson, Samuelsson som tagit medalj men också värt att nämna är den unga Ebba Andersson som kom 4:a i det Lopp Kalla vann. Idag vann också våra båda Curling lag sina första matcher och Damkronorna är vidare till kvartsfinal. Ja det finns mycket att se fram emot.

I församlingen är vi också inne i en speciell tid på året då det är sportlov runt om i Sverige. Vi hyr ut till några kyrkor och därför ser våra vanliga verksamheter ibland lite annorlunda ut. Men dagledigträff är det på torsdag kl 14 och bön är det ikväll kl 19.

USB 7.0 kör tillsammans med Huskvarna som är här på läger nu på fredag.

Vi laddar även för gemenskapsläger v.9. Mer info hittar du här, egentligen har anmälningstiden gått ut men det finns några platser kvar så du kan komma in med en sen anmälan.

I söndags predikade jag utifrån Efesirbrevet med rubriken "Mångfald och enhet". Det handlade om att vi är olika och att man själv ska vara på rätt plats. Lyssna gärna i efterhand.

I Efesierbrevet 5:2 läser vi "Och lev i kärlek, så som Kristus har älskat oss och utgett sig själv för oss som en offergåva, ett väldoftande offer åt Gud."

När Jesus talar till sina lärjungar säger han att de ska leva i kärlek och älska varandra (Joh 15:12) och Paulus talar om att utan kärlek är vi ingenting (1 Kor 14:1-3). Det kärleken gör, den sanna kärleken från Kristus, är att den spränger våra gränser och förvandlar oss från insidan så att vi t ex. kan lägga bort onödiga dispyter och onödiga diskussioner. Just olikheterna i världen är upphov till mycket bråk och än mer lidande, men Paulus talar om att vi ska acceptera varandra trots våra olikheter (Rom 14) och han talar om att det är i olikheterna som vi kan förstå Jesus kärlek (Ef 3:16-19).

Det är så lätt, och jag själv gör det hela tiden, att tala ner andra som inte har samma åsikt som dig själv. Eller ser på en fråga med andra ögon, med en annan tolkning. Men Jakob skriver "Tala inte illa om varandra, syskon" (Jak 5:11 NuBibeln).

Bön: Herre tack för att du är du, för att du har skapat mig och för att du älskar mig och hela din skapelse! Låt mig bli uppfylld av din kärlek och låt mig lägga bort ont och onödigt prat. Hjälp mig att fokusera på dig och din vilja för mitt liv. Låt mig vara på rätt plats i livet och ge mig det jag behöver för att ha kraft att leva i din vilja.
I Jesu namn, Amen.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

30 jan tisdag

Nytt inlägg

Nu är det nytt år, ja det har ju varit det ett tag men här kommer även ett nytt blogginlägg!

Församlingen har precis avslutat två böneveckor där det mån-tors har varit bön 11 och 19. Vi har även en helg med evangelisten Morgan Carlsson i ryggen där flera människor fick uppleva Gud och ta nya beslut i livet.

USB 7.0 har träffats två gånger och de andra grupperna i kyrkan börjar komma igång mer och mer. Idag sågs t ex sygruppen som träffas på en del tisdagar och handarbetar, pratar samt äter tillsammans.

På torsdag är det den andra dagledigträffen för året och denna gång kommer Lotta Stevens som spelar och sjunger för oss.

Ja det är alltid gott att starta ny termin.

Personlig började året med ungdomsfestivalen UNITE-18 och mycket tid med familjen. Inte minst har jag några gånger varit iväg med min äldsta dotter till Romme alpin för skidåkning.

Igår läste jag en bok av Thyra Wilhelmsson Min väg till Japan (1965). En otroligt inspirerande bok om hur Thyra blir en kristen och får kallet att tjäna Herren som evangelist och även missionär. Hon delar trons kamp med dalar men givetvis även toppar. Hon beskriver hur Jesus är med henne och förser med allt hon behöver.

Jag finner det så inspirerande att läsa om de som gått före, som lagt sina liv i Guds händer och själva fått se hur det bär hela vägen. Även om det givetvis är lidande längs vägen så håller Gud.

Personligen har jag haft ett dödsfall nära mig, en kille i 40-års åldern som (i en olycka) fått flytta hem till Herren. Det är så otroligt sorgligt och saknaden är stor, men även där får Jesus bära och vara ett hopp i mörkret. Som Jesus säger: "Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig ska leva, även om han dör." (Joh 11:25 NuBibeln).

Jag sätter mitt hopp till Jesus Kristus, jag vänder mig till honom med mitt liv och vet att han vill mig gott. Det är min start på 2018. Jag hoppas och ber om att du också ska få leva i detta, leva med Jesus i centrum och sätta din lit till honom. Oavsett stormen så får vi närma oss honom och påminna oss om att Jesus Kristus är den levande Guden som vi alla får ha en personlig relation till.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

8 nov onsdag

November

[På bilden ser ni Gun Hagander och min son Ludvig]

Vi är inne i November, det är ingen nyhet och det händer varje år. Ändå blir vi lika förvånade och påminda vinterns mörker och ruggiga väder. Men vad gör väl det, snart vänder det igen.

I Pingstkyrkan fortsätter alla verksamheter även fast det är vinter, och kanske behövs det än mer under denna perioden. I Söndag hade vi Hugo Smids från Orsa på besök, det var en härlig "pytt i panna" om "församlingens fyra ben" predikan som du kan lyssna på under fliken media.
Igår hade ActiVocie samling och idag är det bön kl. 16:30. YA (Unga Vuxna) samlas kl 18:00 i kyrkan och 18:30 är anmälda välkomna till äktenskapskursen.

Imorgon, torsdag, är det dagledigträff kl 14:00. Hanke Joneklav som skulle kommit hit är sjuk och har inte möjlighet att närvara, det blir en hemlig gäst istället. Varmt välkommen om du är dagledig.
Kl 18:00 är det ett bönemöte på finska och kl 19:00 är det ekumenisk bön i Kvarnforskyrkan, på svenska.
På fredag åker ungdomar till Falun för Ny generations satsning "ALL IN" där de styrker upp och uppmuntrar våra kristna skolgrupper.

Lördag kl. 18:00 är det Worship night i Östermalmskyrkan.

"Kärleken till pengar är roten till allt ont." (1 Tim 6:10)
När vi sätter pengarna högre än livet så blir det inte bra. Människan kan göra fruktansvärda saker för att nå en rikedom då de sätter sin kärlek till pengarna högt.
Pengar i sig själv är inte problemet, utan just kärleken till dem. När man låter dessa sättas högre än allt annat. Det tar heller aldrig slut, har man kärlek till pengarna så nöjer man sig aldrig, man vill hela tiden ha mer.

Jesus lär oss att vi ska ha kärlek till Honom först och främst "Älska Herren din Gud" och till vår nästa och oss själva (Matt 22:34-40). Han lär oss också att inte bekymra oss utan lita på att Gud ger oss det vi behöver. "Sök först Guds rike och hans rättfärdighet så ska ni få allt det andra också" (Matt 6:33 läs gärna hela sammanhanget).
När Paulus vädjar till församlingen i Korint skriver han bland annat:
"Men tänk på detta: Den som sår sparsamt får skörda sparsamt, och den som sår rikligt får skörda rikligt. Var och en ska ge vad han har bestämt i sitt hjärta, inte med olust eller tvång, för Gud älskar en glad givare. Och Gud har makt att ge er all nåd i överflöd, så att ni alltid och i allt har nog av allt och kan ge i överflöd till varje gott verk." (2 Kor 9:5-8)


Gud vill ha hela vårt liv och han vill att vi ska sätta honom först, inte pengarna. Jag vill att mitt liv ska vara präglad av en kärlek till Jesus, inte en kärlek till pengar eller ägodelar. Jag vill sätta mina relationer högst. Givetvis vet jag att jag flera gånger kommer misslyckas, men mitt mål och min vilja är att ständigt ha relationen till Jesus högt och relationen till mina nästa samt mig själv tätt följt av detta.

För i slutändan är det just detta som betyder något, våra goda relationer.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

1 nov onsdag

Missionsgudstjänst

Ja i söndags hade vi första renodlade missionsgudstjänsten på några år. Vårt nya missionsråd höll i trådarna och vi bjöds på information om de vi stödjer. Men inte nog med det, vi fick även, via skype, träffa två av våra missionärer. AnnaSara Lama som är i norra Indien och Jonas Nyström som precis har åkt ut med sin familj till Grekland. Vi fick vittnesbörd från dem och lite av vad de står i just nu. Detta var mycket uppskattat!

Förra veckan hade vi dagledigträff med Rune Andréasson, han visade bilder från Island och berättade om sin resa där.

USB 7.0 testade på Curling, 24 personer var på plats och 20st curlade iväg kloten längs isen. Det var en utmaning, för vissa gick det bra och för andra... inte så bra (inklusive mig). Men alltid roligt att testa på nya saker.

Fredaxz hyrde en gympahall och hade härliga aktiviteter där.

Nu i veckan är det höstlov, vilket innebär att många av våra barnaktiviteter pausar. Men USB 7.0 är på fredag som vanligt, med taco och film-kväll med start 18:00 och våra bönetillfällen fortgår i vanlig ordning. Idag onsdag, träffas vi 16:30 och på torsdag är det ekumeninsk bön i Kvarnforskyrkan kl. 19:00.

På söndag firar vi gudstjänst, då får vi besök av Hugo Smids från Orsa som delar Guds ord med oss. Det blir även parentation av Kurt Niemi samt nattvard och söndagsskola.

Kampanjen #MeToo ekar fortfarande i samhället och vi får inte glömma av hur illa många far dagligen av sexuella trakasserier eller övergrepp. Det är viktigt att vi vågar prata om dessa sakerna och att vi kan hjälpa de som är utsatta att göra det samma. Ofta är offren fyllda av skam för vad som hänt. Men det är aldrig offrets fel!

Inte minst behöver vi som är män ta ett stort ansvar att ändra attityden på arbetsplatser och i kompisgäng. Vi föräldrar behöver fostra våra pojkar så att de förstår att man inte bara kan "ta för sig" och att ett "nej är ett nej"!

Jesus lär oss att leva i kärleken och stå upp för den. Han är helt emot förtryck på alla sätt och vi behöver samla mod att på liknande sätt stå upp för de som förtrycks och ta detta upprop på allvar.

Vi är alla ett i Kristus: Gal 3:26-29 "Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus. Alla ni som blivit döpta till Kristus har iklätt er Kristus. Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. Och om ni tillhör Kristus är ni avkomlingar till Abraham, arvingar efter löftet."

Vi behöver låta detta ord hållas högt i våra församlingar och också smittas ut till de samhällen vi bor i. Kyrkan har genom tiden alltid gjort skillnad på folk och folk. Pastorn eller prästen har varit högre uppsatt än medlemmarna, kvinnorna har inte fått komma till tals och främlingen har man inte lyssnat på. Men Jesus lär något annat, han lär oss att alla är ett i Kristus, ingen är högre eller lägre.

Bön: Jesus fyll mitt inre med din kärlek så att jag kan se på mina medmänniskor med dina ögon. Låt mig förstå, inifrån och ut, att alla är lika mycket värda. Låt mig inte göra skillnad på folk och folk utan ständigt leva i den rena kärleks om kallar oss att älska vår nästa.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.