Du är här:Start > Blogg

5 jan söndag

Nytt år - nya möjligheter

Vilken dag vi hade i kyrkan idag. Så tacksam till Gud och så tacksam
till alla goda vänner i församlingen. Att se en hel församling på knä i heligt allvar inför Gud i bön för vår stad, och för vår församling, det berör.

Jag tror på Pingstförsamlingen Borlänge. I år är det 96 år sedan
församlingen startades, och outtröttligt har hon kämpat för att Guds rike ska bredas ut i vår stad, vårt land och ut över hela jorden.

Det är verkligen en förmån att få vara en del av denna församling, med så mycket atmosfär av värme, omtänksamhet och kärlek.

På samma sätt känner jag glädje över alla mina pastorskollegor och
vänner som kämpar för Guds rike runt omkring i vårt land. Nu i veckan så möts landets pingstpastorer i Stockholm under några dagar. Det ska bli en stor förmån att få träffa alla.

Vi lever i en tid där den kristna trons historiska fundament löses upp i postmoderna tankekonstruktioner. Som församling, som pingströrelse och som kristenhet har vi stora utmaningar. Kunskapen om den kristna tron blir allt mindre i det svenska samhället och många församlingar kämpar för sin överlevnad runt omkring i Sverige.

Men jag tror på församlingens framtid då Jesus själv har sagt att han ska bygga sin församling. Jag har stor tro på församlingens möjligheter och betydelse och tror att församlingen är Sveriges räddning.

Därför tror jag att vi mer än någonsin behöver leva ut vår tro på Jesus både i ord o handling. Vi behöver bygga församlingar i vårt land som berör byar, samhällen och städer med Guds kärlek och som inte kompromissar med bibelns budskap att endast Jesus är vägen, sanningen och livet och att endast han har makt att förlåta synder och föra oss till en levande gemenskap
med Gud.

År 2014 blir ett spännande år!

Kategorier

Pastorernas blogg

4 dec onsdag

I väntans tider

Adventstiden är här med alla dess ljus i denna mörkaste tid på året. Ljusen som lyser över allt skingrar mörkret och ger oss hopp. Ljuset fördriver alltid mörkret. Advent är förknippat mycket med förväntan och förhoppningar. Advent betyder "ankomst", och handlar om att det största av alla ljus har kommit till den här världen för att skingra det största mörkret, synden, som skiljer oss åt ifrån Gud.

Jesus sa om sig själv: Jag är världens ljus. När mörker råder ser vi ingenting och vi kan inte orientera oss men när ljuset råder ser vi färg och former & konturer och vi ser klart hur vi ska gå. I Psaltaren kap 119 vers 105 läser vi: Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig.

Det är därför den här tiden är så speciell, den vittnar om ljuset och när julhelgen kommer blir självaste crescendot då vi firar att världens frälsare fötts, Guds son - Jesus Kristus har kommit till denna jord.

Jesaja profeterade 700år fKr följande: Men natten skall vika där ångest nu råder. Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus, över dem som bor i mörkrets land strålar ljuset fram. Jes kap 9

Allt detta vill vi fira i Pingstkyrkan och det gör vi nu i december månad genom att arrangera olika slags fester och gudstjänster. Så känn dig varmt välkommen in i värmen och gemenskapen.

Hoppas vi ses!

Kategorier

Pastorernas blogg

23 aug fredag

Upptaktstider!

Skolan är nu igång igen efter ett långt sommarlov och de flest har börjat arbeta igen.

Församlingen har inte tagit semester i sommar, den består ju av människor av kött och blod som lever ut sin tro på Jesus vars helst man är, men verksamheten har varit mindre. Men nu drar det mesta igång igen.

Igår kväll möttes vi som församlingsledare och efter kvällens slut kände jag mig stärkt och fylld av tro inför hösten som ligger framför. Ikväll och hela dagen imorgon är 25-30st ungdomar utav våra ungdomar iväg på en upptaktshelg tillsammans. På söndag kommer Marie Höglund predika över ämnet. "En tro som inte är på låtsas" och ingår i den serie av predikningar i höst som handlar om Andens liv, frukt & gåvor.

Så vill jag också pusha för vår församlingshelg 30-31 augusti som vi kommer ha på Näset,Falun. Det blir skön gemenskap, god mat, bra undervisning av Andreas Westergren som kommer att tala om "Gemenskapen" och Daniel Romero som kommer att tala om "Andlig tillväxt". Är du inte medlem i församlingen så är du självklart välkommen ändå. Under lördagen kommer vi också ha aktiviteter för barnen. Missa alltså inte denna helg och se till att anmäla dig

Önskar dig en skön helg!

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.