Du är här:Start > Blogg

12 jun tisdag

Vila!

Den 2 Juli går jag på en tids semester.
Det betyder inte att man som Pastor lägger relationen med Gud på is eller att man slutar tala om Jesus för andra utan att man tar en break från de verksamheter som man annars har ansvaret över. För mig är ett sånt tillfälle jätteviktigt och nyttigt, det är en tid att faktiskt få mer tid till att vara ensam med Gud men också träffa goda vänner, hitta på kul grejer, njuta av sol och bad.

Det där med att vara ensam med Gud! Det är det bästa som finns, genom vad Jesus Kristus gjort för mig på Korset, där han tog på sig mina synder, dog och uppstod för mig kan jag komma in i gemenskapen med den allsmäktige Guden och njuta av umgänget med Honom.

Det är detta vi är skapade för, att ha en djupgående relation med Honom, som ständigt växer och där vi ständigt får upptäcka en ny facett av hans Gudomliga karaktär. Han är outransaklig och det är helt grymt att han tillåter oss få upptäcka vem han är!

Bibeln har ett faschinerande löfte i Jakobsbrevet 4:8

"Närma er Gud, så skall han närma sig er"

Som kristen kan man använda sin fria vilja till att dra sig nära Gud och då har vi fått ett löfte!
Vadå för något löfte? Att Han skall dra sig nära oss!

Så det finns något som vi kan göra, ett intiativ, ett närmande som gör att han som satte stjärnorna på Himmelen drar sig nära oss!

Låt detta få bli Sommaren då du får dra dig nära Gud, för vet du vad? Han är mer intresserad att träffa och umgås med dig än vad du är att träffa Honom.

/Guds välsignelser

Kategorier

Pastorernas blogg

26 apr torsdag

Deklarationtider

Igår kväll skickade jag in min deklaration och detta är ju något alla inkomsttagare i Sverige måste göra varje år. Nu för tiden är det för de flesta väldigt enkelt då allt är förtryckt, så det är bara att kolla igenom allt och sedan godkänna. Det är alltid skönt när deklarationen är avklarad. En känsla av frihet infinner sig ungefär som när man vid månadsslutet har betalat alla räkningar.

I Bibeln kan vi läsa om att vi alla en dag ska avlägga räkenskap inför Gud och då kommer det handla om hur vi levt våra liv. De allra flesta vill göra rätt för sig och många vill också göra rätt inför Gud. Men ingen av oss kan, hur god vilja och goda avsikter vi än har, förtjäna Guds ynnest.

Alla vi människor bär på en skuld, Bibeln säger att alla har syndat, gått vilse, vandrat bort ifrån Gud. När vi säger Ja till Jesus, då ger vi honom tillträde till våra liv och i samma stund befriar han oss från syndens gastkramande grepp som håller oss fångna. Vår skuld, synd och skam tar han hand om. Vi blir frikända och förlåtna. Vår relation med Gud upprättas, vi blir hans egna och får kallas Guds barn.

Den friheten och den känslan av frihet som den för med sig skulle jag önska att alla fick uppleva. Den kan inte beskrivas, den måste upplevas.

Kategorier

Pastorernas blogg

18 apr onsdag

Utmaningar kan ge växtvärk!

Som människa här på jorden möter vi problem, svårigheter och utmaningar. Det är faktiskt oundvikligt att slippa detta på grund av den här världens orättvisor och mörker.

Inte är det annorlunda bara för att man är kristen. Att tro på Gud är ingen garanti för ett problemfritt liv eller en biljett till att slippa prövningar. Snarare är det tvärtom. Om man ser på de första kristna och även andra kristna världen över så förstår man att det inte är på det sättet. Många får sätta sina liv på spel och har fått möta väldigt tuffa prövningar.

Men det som är skillnaden är att man tillsammans med Gud kan få se prövningen som en möjlighet istället för ett problem. För i gemenskapen med Gud kan man hitta styrkan att gå igenom det som man själv inte vet hur man skall klara av. Slutresultatet blir också att man växer som människa och i sin tro.

Tänk på en sån här sak som bodybuilding. Själv går jag på gym och är långt ifrån ett proffs på detta område men jag har lärt mig en sak. I bodybuilding så producerar många repetitioner med lätta vikter små muskler och liten styrka. Däremot så producerar få repetitioner med tunga vikter muskeltillväxt och till att styrkan ökar.

Ibland känns livet som att ligga på en pressbänk med en skrämmande stor vikt ovanför sina ögon. Problemet och prövningen känns överhängande och man vet inte hur man skall klara av det. Den glada nyheten är att om utmaningar och problem hanteras på rätt sätt kommer de bara att stärka oss.

Du kanske befinner dig i en svår situation just nu? Eller i en prövning som känns övermäktig?

Gud ser dig och Han finns där för att hjälpa dig så fort du omvänder dig till Honom och tror på Hans son Jesus Kristus. Tillsammans med Honom kan du få kraft att leva ett liv för ett högre syfte och med en tro som kommer bära dig igenom alla stormar.

Välkommen att höra mer på våra Gudstjänster eller kontakta oss via vår hemsida.

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.