Du är här:Start > Blogg > 40 års kalas

12 okt onsdag

40 års kalas

Ja, personligen var jag iväg på ett 40års kalas för min svägerska i Alingsås. Det var mycket trevligt, alltid kul att träffa släkten med jämna mellanrum då det inte kan ske varje helg.

I församlingen hade fredaxz premiär i fredags där ungdomar som går i åk 4-6 är välkomna att vara med på massa olika sorters aktiviteter. USB 7.0 åkte iväg till Västerås på PRE-Unite och i söndags var det Gudstjänst. Då hade vi besök av Liv Eriksen som predikade om tron i livets stormar.

I går var det premiär för Activoice, en lärjungaskola för barn äldre än 7år. Det var ett tiotal barn som deltog i en härlig timme av gemenskap.

Denna vecka är det dagledigträff på torsdag kl 16:00-18:00, dit alla daglediga självklart är välkomna denna vecka kommer Team Gideon från Avesta och deltar med sång och musik. Det är givetvis fika. På torsdag är det bön kl 19:00 och på fredag har USB 7.0 tårttävling följt av lovsångsmöte och fika.

I helgen är det lovsångshelg i kyrkan. med start kl. 16:00 då Laila Lindén undervisar om tillbedjan och lovsång. Detta följs av Whorship Hour kl 19:00.

Gudstjänsten på söndag är som vanligt kl.11:00 och denna vecka kommer Lotta Stevens och predikar, samt härlig lovsång och möjlighet till god gemenskap, mellan Gud och människor. Det är också söndagsskola för barnen!

När vi sitter i bilen som familj, vilket vi har gjort mycket nu i helgen, så lyssnar vi ofta på Åsskar och Gabriel. Det är Gabriel Wahl som har spelat in två CD-skivor tillsammans med sin buktalardocka Åsskar där de lyfter fram den kristna tron, dels vad den är för något och dels vad det innebär att leva som lärjunge.

En av de sakerna som de lyfter fram är den bönen Jesus lärde oss att be "Vår Fader" (Matt 6:9-15) en välbekant strof i den är "Ge oss idag det bröd vi behöver". Åsskar frågar ifall man som kristen bara får äta bröd, men Gabriel förklarar att det handlar inte om brödet i sig utan det handlar om att be till Gud att vi ska få det vi behöver.

Det här är något som fastnar hos mig, det är självklart inget nytt, men ack vad viktigt. Gud vill ge oss det vi behöver, han har själv lärt oss att be till Honom om att ge oss det vi behöver. Det är verkligen så, på riktigt. Gud ger oss det vi behöver! Vad behöver vi göra för att få det vi behöver? Ja det handlar om att sätta vår tillit till Herren och tro på honom och be till honom, låta "honom få veta alla våra önskningar" och tacka honom för den han är.

Det är givetvis inte alltid enkelt, men jag tror det är en central del i vår tro. Att söka Gud och veta att han ger oss det vi behöver. Det är ju så också att vi ibland tror att vi behöver saker fast vi egentligen inte behöver det. Här handlar det om, tror jag, att söka Gud i vad vi behöver. Det kan ju också vara så att du får vara ett bönesvar för någon annan, kanske känner du att du ska köpa mat till en familj? Gör det och kanske är du den Gud använder för att svara på en bön från den familjen.

Livet med Jesus är spännande, sök Herren och lev med tilliten att han använder oss och ger oss vad vi behöver.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.