13 dec tisdag

Brända pepparkakor och Jesus

På USB 7.0 i fredags hade vi julmys med pyssel och julbak. Det blev många fina stjärnor och många goda pepparkakor och också några rejält brända sådana, precis som det ska vara. På vårt möte hade vi olika bönestationer där man kunde praktiskt tacka Gud, ta nattvard eller tända ett ljus vid vår nya ljusbärare som Gustav Andelius har gjort, stort tack till dig för det!
I söndags var det gudstjänst där Sonja Johansson predikade om tillbedjan, denna finns att lyssna här.


Nu i veckan har vi bön som vanligt onsdag kl 16:30-17:30 och torsdag kl 19:00 - 20:30. På torsdag är det även en samling för Unga Vuxna kl 17:00, där är du som är mellan 19-30 år välkommen att delta. Det finns mat att äta, ett bibelord delas och lovsång sjungs.
På fredag är det USB 7.0 med Julfest, sista samlingen för iår.
På Lördag kl 18:00 - 19:30 är det dags för Julstämning i vintermörkret, det är en konsert som leds av Lotta Stevens, läs mer här.
På söndag är det gudstjänst kl. 11:00, Pastor Gunilla Sehlin predikar och det blir även dop.
____
I Bibel 2000 läser vi i Predikaren 5:6 "Mitt i alla drömmar, all tomhet, alla ord: Frukta Gud!" Det är en fantastisk mening, jag älskar den, men översättningen i Folkbibeln stämmer bättre överens med grundtexten där det står "För där drömmarna är många blir det mycket tomhet och många ord. Men frukta du Gud!"


Denna vecka vill jag ändå stanna upp vid just meningen i B2000 "Mitt i alla drömmar, all tomhet, alla ord: Frukta Gud". Mitt i allt, i hela livet, allt som händer, allt vi är med om och allt vi längtar efter att var med som så ska vi frukta Gud. Här handlar det inte om att vara rädd för Gud, utan att följa Honom och lita på Hans existens och Hans ord. Jag tror det handlar om att visa Gud respekt och när jag ser i Bibeln så visar man Gud respekt genom att visa andra och sig själv respekt. Vi visar Gud respekt genom att leva i den kärlek som han har givit oss, inte av tvång utan av fri vilja.

Det är alltid svårt att skriva om sådant här för det kan misstolkas, men jag tror att Jesus förvandlar oss och när vi lever ett liv med Honom så märks det även i våra gärningar och i våra liv. Vi blir aldrig frälsta genom våra gärningar (Ef 2:9-10) utan gärningarna är en naturlig följd av frälsningen.

Just när det kommer till våra drömmar, vår tomhet och våra ord, så får vi frukta Gud, vi får leva med Honom och lita på att Han ger oss det vi behöver. Vi får veta att det är Han som är sanning inget annat, så när våra drömmar inte kommer i uppfyllelse så finns även Gud och Han vill ge oss sina "drömmar" i våra liv för att vi ska få leva det liv Han tänkt för oss och det livet är det bästa livet som vi kan leva.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.