Du är här:Start > Blogg > Nu är det PINGST !!

17 maj fredag

Nu är det PINGST !!

För några dagar sedan var jag i Livorno, Italien. Den här resan berörde mig djupt. Det är fascinerande att få se hur församlingen har utvecklats från år 2010 till idag, från 10-15st till mer än 300st. Samtidigt har de under dessa år startat ytterligare ett par församlingar och de planerar för fler församlingsplanteringar. Varje gång jag kommer till Italien och besöker församlingarna så möter jag nya människor som kommit till tro på Jesus och i söndags var det 4st som gav sitt liv till Jesus för första gången. De har haft en stor dopförrättning i år och nu i juni är det dags igen.

Den helige Ande är verksamen i Italien. Den helige Ande är också verksam i Sverige. Nu är det pingsthelg, hänryckningens tid. Det handlar om den helige Ande.

Se på naturen just nu. Den här tiden är nog den vackraste tiden på året. Det fullkomligt exploderar av grönska och liv. Allt blommar, snart kläcks fågeläggen och djurungar föds. Nu är det inte längre tyst i skogen utan fåglarna sjunger för full hals. Sådant liv det är efter en lång, mörk o kall vinter. Det är en sådan ljuvlighet ute just nu så att jag bara vill prisa Herren och tacka Gud för allt det sköna han gjort.

För 2000 år strax innan Jesus for upp till himlen sa han till lärjungarna att den helige Ande skulle komma över dem och de skulle få kraft att bli Hans vittnen. Det var just det som skedde på pingsten. När lärjungarna (120st) möttes i Övre salen kom Guds Ande över dem som en stormvind och tungor av eld syntes över deras huvuden och plötsligt började de tala i tungor, ord som de själva inte förstod. När de sedan gick ut på Jerusalems gator och predikade så förstod alla människor från jordens olika hörn vad de sa då lärjungarna talade på deras egna språk. Folk trodde först att de blivit fulla av vinet men de svarade: Nej, detta är vad som sagts genom profeten Joel; Det skall ske i de sista dagarna säger Gud, att jag utgjuter min Ande över alla människor. Apostlarna frambar budskapet om Jesus med en sådan kraft som de aldrig förut hade haft. Folket som lyssnade på dem blev berörda i sina hjärtan och de blev varse om sin synd och de frågade apostlarna vad de skulle göra. Då sa de: Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder. Då får ni den helige Ande som gåva. Denna dag tog 3000 människor emot Jesus som sin frälsare och lät döpa sig. Pingsten brukar också kallas församlingens födelsedag.

Det är vad pingsten handlar om, hur Andens utgöts. När lärjungarna nu talade om Jesus så skedde nu under, tecken och mirakel. De fick vara med om att göra samma under som Jesus. Den helige Andes kraft var verksam i deras liv. Detta var inget de åstadkom själva utan de blev helt enkelt använda av Gud på ett sådant sätt de aldrig hade varit med om förut.

Idag 2013 så är Gud densamma. Den helige Ande är också utgjuten över vår stad Borlänge. Idag kan du och jag få ta emot den helige Ande i våra liv och det sker inte genom våra ansträngningar utan på grund av att Gud ger oss Anden som en gåva in i våra liv.

Så idag kan du få ta emot Guds kraft i ditt liv. Det kalla, mörka, ofruktbara kan få bli till liv. Ditt liv kan få grönska, blomma, bära frukt till välsignelse för andra. Gud är Livets Gud, miraklernas Gud, undrens Gud. Han håller inte tillbaka sina välsignelser för dem som vänder sig till Honom. Han vill uppfylla dig med helig Ande idag, ge dig utav sin kraft så att du blir helt uppfylld och omsluten av Honom. Du kan idag få göra samma erfarenhet som lärjungarna gjorde på första pingstdagen.

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.