7 maj tisdag

Vad har vi som världen inte har?

Vad har vi som inte världen har?

Frågan kommer av att jag har funderat på varför människor skulle vilja komma till oss? Har vi den bästa musiken? Har vi de bästa talarna? Har vi den vackraste lokalen?

Vi har mycket bra musik och bra lokal. Det är dock troligtvis inte därför människor kommer till oss utan av andra anledningar.

Förra helgen undervisade Christer om att leva ett naturligt övernaturligt liv. Vi fick höra mycket vittnesbörd om mirakel och se Guds kraft i rörelse. Gåvorna är viktiga och kraften är avgörande för att få se en förändring i våra liv men det som är viktigare än allt annat är kärleken.

Kärleken är vår motivation att vi älskar så som Gud har älskat oss.

Det är omöjligt i vår egen kraft men när vi får en uppenbarelse om korset, kraften och kärleken som utgår därifrån så fylls vi av en frid och glädje som förlöser tacksamhet och kärlek till Gud.

Galaterbrevet 6:14-15 betonar: "Men det enda jag vill skryta över är vår Herre Jesus Kristus kors... Det som betyder något är en ny skapelse."

Att ha förståelse för korsets innebörd ger oss ett nytt perspektiv på världen och oss själva. Den som har gripits av korsets betydelse är en ny skapelse. Det gamla har försvunnit och något nytt har kommit!

Nåden som vi då upptäcker får oss att vilja dela med oss av den bubblande strömmande kärlek som Gud har gjutit in i oss genom den helige Ande. De strömmar som Jesus säger ska komma ut ur den som tror på honom.

Vänner vi har något att erbjuda denna värld. Vi har fått del av något större.

Första Korintierbrevet 12:31 säger: "Men sträva efter de nådegåvor som är störst. Och nu visar jag er en väg som vida överträffar alla andra."

Vi läser också i första Korintierbrevet 13:1-8, 13: "Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek, vore jag endast en ljudande malm eller en skrällande cymbal... Men störst av dem är kärleken."

Johannes första brev 4:10 fortsätter: "Kärleken består inte i att vi har älskat Gud utan i att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder."

Genom att leva i denna kärlek låter vi Anden forma oss och visa den övernaturliga kärleken som ger mening åt Andens gåvor.

Jesus visar vägen för oss. Han hade medlidande med de lidande. Vi är kallade att vara Jesu händer och fötter på jorden, att visa kärlek gentemot våra medmänniskor och svara på Hans kallelse till tjänst. Genom våra handlingar av kärlek reflekterar vi Jesu kärlek till oss och deltar i Hans uppdrag att förvandla världen.

Av Daniel Oscarsson

Pastor och föreståndare

073-433 71 60
daniel@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.