Du är här:Start > Blogg > Luiga

6 okt torsdag

Luiga

I Helgen som var besökte återigen Emma och Johannes Luiga oss och hade undervisning på fredag, lördag och söndag. I fredag talade Emma om det profetiska och att lyssna in Guds röst. I lördags fortsatte hon beröra ämnet kring förbön och i söndags predikade hon om Andens nådegåvor.

Vi har också inrett en ny liten barnhörna i lilla salen. Vi vill att de med småbarn ska kunna vara med under gudstjänsten. Sakerna som vi fyllt hörnan med har vi fått av Bilda då de inte hade någon användning för dem längre. Vi har även fixat iordning nere i lekrummet där vi fyllt på med nya saker och slängt det trasiga.

Denna veckan har varit en lugn vecka för mig personligen, jag är ledig i helgen då jag åker på min svägerskas 40års fest. USB 7.0 åker till Västerås på PRE-Unite samtidigt som det är Fredaxz i kyrkan. På söndag kommer Liv Eriksen och predikar och vi får återigen möjlighet att möta Gud tillsammans och upphöja Hans namn. På tisdag nästa vecka drar också ActiVoice igång, en verksamhet för dig som har börjat åk 1 och uppåt. Den innehåller drama, dans, sång och är främst en lärjungaskola där man får möjlighet att lära sig känna igen Guds röst och be tillsammans.

Det där med att höra Guds röst kommer återkommer ständigt i olika delar av Guds pingstförsamling här i Borlänge. Det är ju inte helt enkelt alla gånger, men jag tror verkligen att Gud talar till alla människor som lyssnar. Det är givetvis en lärdom att lära känna hur Gud talar och han talar lite olika till olika personer eftersom vi människor är lite olika. I bibeln finns det otaliga exempel på att Gud talar till människor. Det sker genom änglar, syner, hörbart tal och en gång med brinnande bokstäver på väggen. För att lyfta ett exempel när Gud talar väljer jag Jes 11:1

"Detta ord talade Herren till Jeremia. Han sade"

och så står det vad han sade. Men det står inte hur han sa det, var det via en tanke, var det via en röst, var det via en bild? Det framgår inte av texten. I vittnesbörd från människor märker jag att Gud väldigt ofta talar i tanken, man får liksom en tanke och en stark känsla av något. Jag tror inte det behöver vara så komplicerat.

Men, det här kan man ju skriva om i en oändlighet och lyfta exempel och dividera om hur det är. Det som jag vill inspirera dig till idag, är att just sätta dig ner och lyssna in vad Gud kallar dig till och vad han har att säga till just dig.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.