Du är här:Start > Blogg

14 sep onsdag

Meningen med livet.

Helgen har helt klart varit välsignad. Vi har haft besök av Emma och Johannes Luiga som är bosatta i Herrljunga (Västergötland). Emma var med på USB 7.0 på fredagen och undervisade ungdomarna om att ha sin identitet i Jesus och ständigt välja honom. På lördagen undervisade hon församlingen om förbönstjänsten, både det teoretiska och praktiska kring detta. På kvällen var det Whorship our som nu är flyttat till lördagar, där blev det självklart tillfälle för mycket lovsång men också förbön. På söndagen var det gudstjänst i vanlig ordning och Emma predikade om att vi är kallade till helighet. En inspirerande predikan som också ligger uppe på hemsidan under "media".
På gudstjänsten var det även dop, då Lena och Henrik (bosatta på Cypern) valde att gå Herrens väg och döpa sig. Det var en stund av ren glädje!


Ikväll börjar äktenskapskursen som kommer hållas i varannan vecka. Imorgon är det dagledigträff och på fredag är det USB 7.0. På söndag har vi en viktig stund tillsammans i och med gudstjänsten då vi får möjlighet att tillsammans söka Gud och samtal om vad vi längtar efter som församling och vad vi önskar hos en föreståndare. Det kommer bli, till stor del, en praktisk gudstjänst där alla får delta och som kommer avslutas med församlingsmöte. Givetvis blir det fika däremellan. Välkommen!

Igår läste jag en insändare i Dagen om församlingarnas delaktighet på nätet. Johan Eriksson förklarar att när man söker "vad är meningen med livet" på en sökmotor, så kommer ingen kyrka upp i sökresultaten utan diverse bloggar och någon artikel. Johan menar att vi som församlingar behöver vara på tårna i nya tekniker och finnas med där det händer. Detta för att också vara med och leda den tekniska utvecklingen åt ett bra håll. Givetvis finns det alltid för och nackdelar med teknik men jag tycker Johan har en poäng. SåÄ Vad är meningen med livet?
Det är ju verkligen en fråga som skiftar i svar, helt beroende på vilken livsåskådning man frågar. Jag är kristen och vår församling tror på Jesus Kristus som Guds son, att han blev sänd till jorden från Fadern (Gud) och dog för våra synder. Uppstod igen på tredje dagen och sände helig Ande till oss. Helig Ande som verkar i och genom oss. Gud har skapat världen och håller den helt i sin hand, han är kärleksfull, rättvis, trofast, rättfärdig, sen till vrede, nådefull, allsmäktig och vill sin skapelse väl. Både jorden, växterna, vattnet, djuren och inte minst människan. Varför Gud skapade världen och hur han gjorde det går att diskutera, men att han gjorde det är inget vi tvekar på.
Vi lever som Guds skapelse, som Guds barn, här på jorden. Flera gånger har jag mött människor som levt i, va de själv kallar det mörker, men så har de förstått att Jesus är sanning, börjat tro, och givit sitt liv till Jesus. Då har de funnit mening med livet. Jag själv lever med Jesus i ständigt fokus och jag märker att det är just han som är meningen med livet. För när jag har en relation med Jesus så funkar resten av livet också. Det handlar inte om att bli skyddad från sjukdomar eller dödsfall, nej det handlar om att i sitt inre ha frid och få vara helt övertygad om att Jesus Kristus är sanningen och att han älskar mig, och dig, och vill att vi ska leva i hans vilja. Jag märker och kan vittna om, att när jag lever i Guds vilja och låter han leda mig, då finner jag meningen med livet.
Så kort svar på frågan: Meningen med livet är Jesus. Eller som jag hörde från okänd källa, meningen med livet är goda relationer, goda relationer med andra och med Jesus.
Joh 3:16-17 "Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. Gud har inte sänt sin Son till världen för att döma världen, utan för att världen ska bli frälst (räddad) genom honom."

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

7 sep onsdag

Helgen och teamare!

Nu i helgen har ungdomarna haft "Helgen", en uppstartshelg där deltagarna inte visste alls vad som skulle hända.
På fredagen öppnade vi upp kyrkan och riktade oss främst till Pokemon Go spelare. Det kom ett 50-tal in i kyrkan under kvällen, åt korv med bröd, hoppade studsmatta i kyrksalen och hade det allmänt härligt.
Under tiden var ett gäng runt på stan och utförde POGG (Plötsligt Oväntade Goda Gärningar) genom att dela ut godis och festis och uppmuntra människor samt bjuda in dem till kyrkan. Det hela var mycket lyckad och även utmanande för oss alla.
På lördagen var den stora aktiviteten Äventyrsgruvan i Tuna-Hästberg, vi fick en rundvandring där och fick även gå en äventyrsled med bland annat en zipline. Det var en härlig upplevelse som många ungdomar tog med sig.
Efter det blev det Taco och nyfångade kräftor sen avslutades helgen efter sömn på Gudstjänst i vår församling.

Under detta läsår kommer Erik Hedström att teama i församlingen via TTS (Team TräningsSkolan). Det är en utbildning där man lär sig, genom praktiskt arbete, hur det är att jobba i församling och även en tid att slipa sig till ledare. Vi ser fram emot detta året med Erik och hoppas verkligen att han ska trivas och få bli utmanad på flera områden. Undertecknad kommer vara hans handledare under studietiden.

I församlingen har terminens arbete kommit igång ordentligt. Söndagsskolan startades i söndags och vi firade nattvard (något vi kommer göra första söndagen i månaden). Daniel Romero predikade om att vara verktyg i Guds hand, lyssna gärna på den genom att klicka dig vidare till media.
En grej som sticker ut lite extra denna vecka är besöket av Emma Luiga i helgen, hon kommer vara med på USB 7.0 och ha en samling kl. 16:00 då alla är välkomna. Hon kommer också delta på Whorship Hour som är 19:00 samt predika på söndag förmiddagsmötet. Varmt välkomna till dessa öppna samlingar.

Upp 21:3-5a "Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta. Och han som satt på tronen sade: 'Se jag gör allting nytt'."
Vi lever nu, vi ska göra det. Vi ska leva i nuet för det är det enda vi kan. Men vi ska också ha med oss att Jesus kommer tillbaka och att han kommer utplåna alla ondska och livet kommer se väldigt annorlunda ut. Det är något vackert att blicka fram emot.
Hur har du det med Jesus i ditt liv? Det är aldrig försent att ta emot Jesus och bli av med det där tomrummet som fyller magen. Jag är övertygad om att livet med Jesus är förvandlande och det bästa tänkbara. Vi får gå in i hans nåd, tro och lita på honom. Inte låta våra bekymmer dra ner oss utan vara vissa om att Gud älskar oss och leder oss genom livet när vi lagt vårt liv i hans händer.

Var välsignad.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

23 aug tisdag

Sensommar!

Ungdomarna börjat i sina skolor, de flesta barnen har skolats in i förskolan och de flesta vuxna som är välsignade med arbete har installerat sig så sin arbetsplats, så även jag.

Förra veckan hade jag semester igen och på helgen innan det var det barnläger på "Näset" utanför Falun (bilden). Det var en underbar helg med 34 deltagare i åldern 7-12, plus typ 20 ledare som gjorde helgen verklighet.
Barnen får mycket fritid på detta läger och många väljer att lägga den fritiden i eller på (kanot) vattnet.
Det fanns även flera aktiviteter för barnen att välja på, som parkour, lek och äventyr, surfing, pyssel m.m. Undervisningarna har handlat om att Jesus bor i vårt hjärta och valde vårt hjärta som sin boning. Att vi kan be till honom och att han är med oss i våra liv.

Denna veckan i Kyrkan är det extra bön för hösten, kl. 11 och 19 idag, onsdag och torsdag. På fredag börjar Ungdomssamlingarna och på söndag predikar Daniel Romero på gudstjänsten där vi får lovprisa Gud i lovsång och även ha gemenskap med varandra runt fikaborden. Välkommen!

"Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus Guds son!" Det läser vi i Markusevangeliets början och så är det verkligen, här börjar det ständigt börjar glädjebudet om Jesus Kristus i människors liv som väljer att ta emot honom. Det blir ofta en nystart och en frid för människor när de ger sina liv till Jesus. Så ljuvligt är det att se människor få bli upprättade och hitta meningen med livet när det väljer att se sanningen i Jesus. Vi ber om att fler människor ska få uppleva Jesus och våga vända sin tro till Honom som ger oss livet.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

9 aug tisdag

Sommaren är lång.

Det har varit en händelserik och en lång sommar, som vanligt känns det som att den har varit kort men minnet bedrar. När jag tänker tillbaka på vad jag och vi som familj har varit med om så har den varit lång. Det har varit Nyhemsveckan, Hampeveckan, Tjörn, Borlänge, Norrköping, Mariestad, takläggning, lekplatser, glass, grillning, vänner, bad och mer därtill. Om sommaren var kort hade vi aldrig hunnit med allt det där. Nu är jag tillbaka i tjänst, står på mitt kontor där jag kollat igenom mail och nu skriver blogg.

En sak som slagit mig under sommaren är alla Horisontbilder på Instagram, det kryllar av dem. Många vill dela med sig av hur vackert det är och det är vackert, Guds skapelse är vacker.
Horisonten är inte greppbar men ändå synbar, precis som Jesu återkomst. I Luk 17:24 kan vi läsa att "Ty liksom blixten flammar till och lyser upp hela himlen från horisont till horisont, så skall Människosonen visa sig på sin dag." Med det här bibelordet i tanken så blir horisonten också en längtan efter Jesus, en längtan efter det vi inte kan greppa men ändå det vi kan se. Vi ser effekter av Jesus i hela världen, liv blir upprättade överallt, människor blir helade och framförallt hittar människor frid när de får ta emot Jesus i sina liv. Jag ser fram emot att Jesus ska komma tillbaka så som det står beskrivet i Bibeln, men jag längtar mer efter att Jesus får komma tillbaka in i människors hjärtan. Det är så många som längtar efter något mer och endast Jesus kan fylla den längtan fullt ut.

I höst har vi många saker på gång i Borlänge Pingstförsamling. Förutom våra härliga Gudstjänster på söndagar och återkommande samlingar under veckorna, så finns det några andra saker som sticker ut lite extra. Denna vecka är det barnläger på Näset mellan torsdag till söndag. I September kommer ungdomarna åka iväg på "Helgen" en helg där man inte riktigt vet vad som kommer hända, men det kommer bli bra. Under två olika helger kommer Emma Luiga och hennes man Johannes till oss med inspiration om bön och tillbedjan.
Fortsätt hålla utkik på vår kalender och känn dig alltid varmt välkommen att delta i våra samlingar.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

29 jun onsdag

Nyhemsveckan och sommartider

Förra veckan var jag och familjen på Nyhemsveckan, det är ett årligt måste för oss.
Nyhemsveckan är en konferens som i år firade 100 år, det började som en pastorskonferens men har nu blivit en familjefest för alla generationer. Det finns barnmöten - ungdomsmöten - seminarier - samtal - stormöten och mer därtill.
För vår familj blev det 10 dagar (hela konferensen) i husvagn med sena kvällar och tidiga mornar, de blev tidiga för vår lilla Inez behagade vakna kl 5. Fyra andra familjer från Borlänge åkte också ner och var där flera dagar.

Från Nyhemsveckan bär jag personligen med mig mötet från torsdagen då det var LP möte, Guds ande fick möta mig i både sång och vittnesbörd och jag blev återigen påmind över Guds totala kärlek till sitt folk. Så ljuvligt det är att han älskar och använder oss för sitt rikes skull. Det är en nåd och en ynnest att få vara med, det är också det bästa tänkbara livet, livet i Guds rike.

Här hemma i församlingen var det gudstjänst i söndags som vanligt och som Gunilla Sehlin sammanfattar den så här: "Vi har precis avslutat en underbar Gudstjänst, med predikan av Wasili Lomakin. Många önskade förbön och vi kände verkligen en stark Gudsnärvaro; underbart!"

Varmt välkomna till våra bönemöten och gudstjänster under sommaren, du finner all info under fliken "kalender".

Apg 1:8 "Men när den helige Ande kommer över er, ska ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem, i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns".
Nu är det sommar och det är lätt att liksom lägga upp Gud på hyllan lite. Men vi är kallade att alltid låta Gud verka genom oss. Låt den helige Ande vägleda dig denna sommaren så att du kan få vara med och dela evangelium till din nästa, både i ord och handling.

Denna bloggen kommer gapa tom nu under sommaren, nästa vecka åker jag på läger och efter det har jag semester. Det är då jag själv får ta utmaningen att inte lägga Gud på hyllan utan ständigt låta honom och hans kärlek genomsyra mitt liv.

Gud välsigne dig!

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.