Du är här:Start > Blogg

19 okt onsdag

Dagledigträff och tårttävling

I torsdags förra veckan tog jag möjligheten att vara med på dagledigträffen. Det var "Team Gideon" från Avesta som förgyllde eftermiddagen med goda sånger och vittnesbörd. Inga-Lill ledde eftermiddagen med bravur och det intogs mycket god fika. Jag vill verkligen slå ett extra slag för dessa träffar som alla är välkomna på om man har möjlighet. De allra flesta som kommer är över 65 år men låt inte din eventuella unga ålder hålla dig borta från god gemenskap under dessa stunder.

I fredags var det USB 7.0 med tillhörande tårttävling som event. Det gjordes 5 stycken olika tårtor på temat "saga". Du kan se tårtorna på USB 7.0:s instagram. Men innan själva bakningen fick alla ropa in ingredienserna under en auktion. De va najs. Detta följdes som vanligt av ett lovsångsmöte och givetvis en tårtfest.

Denna vecka har startat med ActiVoice, föräldrar emellan och språkcafé som ägde rum i går kväll. Idag startar vi upp med en introduktionskurs i kristen tro som kommer vara mellan 17:00 och 19:00 och den kommer vara på både svenska och engelska. På torsdag kommer RPG till våra lokaler och har en träff mellan 14:00-16:00, då kommer det en talare som kommer prata om och även sjunga Elvis Presley låtar. På fredag är det som vanligt USB 7.0 och på söndag är det gudstjänst kl 11:00 då undertecknad predikar om "Vad har du i din hand?".

I Predikaren 4:9-12 står det ord som ofta är välkända från bröllop: "Bättre två än en, för de får god lön för sin möda. Om de faller, kan den ene resa upp den andre. Men ve den som är ensam! Faller han, finns det ingen som kan resa upp honom. Likaså: om två ligger tillsammans har de det varmt. Men hur ska den ensamme hålla sig varm? Där en blir övermannad kan två stå emot. Och en tretvinnad tråd brister inte så lätt."

Det är ingen nyhet att vi lever i ett individuellt samhälle där ensam är stark och där man allt mer sällan vänder sig till sina vänner och istället vänder sig till myndigheter när man behöver hjälp av olika slag. Jag tror det är fel, alltså jag tror inte det är fel att vända sig till olika myndigheter när man behöver hjälp, men jag tror det blir fel när man slutar vända sig till sina vänner för att få hjälp. Speciellt tror jag att när man är med i en församling finns det många människor och det finns ofta hjälp att få.

Kanske att vi drar oss från att be om hjälp för att vi inte vill vara någon belastning. Men vi är ju en belastning och vi behöver våga vara det. För annars funkar inte kärleken, den handlar ju om att ge men också att ta emot. För någon behöver ju ta emot för att någon ska kunna ge.

"Bättre två än en" kämpa inte din kamp ensam, våga ta hjälp och våga också erkänna när du behöver hjälp. Sen finns det ju många aspekter i det här, det är ju inte alltid så enkelt som jag uttrycker det, men jag vill bara uppmuntra dig, som inte redan gör det, att blanda in andra människor i ditt liv och låta dig ta emot kärlek.
Vi som församling vill alltid hjälpa, sen finns det givetvis begränsningar i vad vi kan göra. Men tveka inte att höra av dig till oss via vårt kontaktformulär.

Gud välsigne dig!

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

12 okt onsdag

40 års kalas

Ja, personligen var jag iväg på ett 40års kalas för min svägerska i Alingsås. Det var mycket trevligt, alltid kul att träffa släkten med jämna mellanrum då det inte kan ske varje helg.

I församlingen hade fredaxz premiär i fredags där ungdomar som går i åk 4-6 är välkomna att vara med på massa olika sorters aktiviteter. USB 7.0 åkte iväg till Västerås på PRE-Unite och i söndags var det Gudstjänst. Då hade vi besök av Liv Eriksen som predikade om tron i livets stormar.

I går var det premiär för Activoice, en lärjungaskola för barn äldre än 7år. Det var ett tiotal barn som deltog i en härlig timme av gemenskap.

Denna vecka är det dagledigträff på torsdag kl 16:00-18:00, dit alla daglediga självklart är välkomna denna vecka kommer Team Gideon från Avesta och deltar med sång och musik. Det är givetvis fika. På torsdag är det bön kl 19:00 och på fredag har USB 7.0 tårttävling följt av lovsångsmöte och fika.

I helgen är det lovsångshelg i kyrkan. med start kl. 16:00 då Laila Lindén undervisar om tillbedjan och lovsång. Detta följs av Whorship Hour kl 19:00.

Gudstjänsten på söndag är som vanligt kl.11:00 och denna vecka kommer Lotta Stevens och predikar, samt härlig lovsång och möjlighet till god gemenskap, mellan Gud och människor. Det är också söndagsskola för barnen!

När vi sitter i bilen som familj, vilket vi har gjort mycket nu i helgen, så lyssnar vi ofta på Åsskar och Gabriel. Det är Gabriel Wahl som har spelat in två CD-skivor tillsammans med sin buktalardocka Åsskar där de lyfter fram den kristna tron, dels vad den är för något och dels vad det innebär att leva som lärjunge.

En av de sakerna som de lyfter fram är den bönen Jesus lärde oss att be "Vår Fader" (Matt 6:9-15) en välbekant strof i den är "Ge oss idag det bröd vi behöver". Åsskar frågar ifall man som kristen bara får äta bröd, men Gabriel förklarar att det handlar inte om brödet i sig utan det handlar om att be till Gud att vi ska få det vi behöver.

Det här är något som fastnar hos mig, det är självklart inget nytt, men ack vad viktigt. Gud vill ge oss det vi behöver, han har själv lärt oss att be till Honom om att ge oss det vi behöver. Det är verkligen så, på riktigt. Gud ger oss det vi behöver! Vad behöver vi göra för att få det vi behöver? Ja det handlar om att sätta vår tillit till Herren och tro på honom och be till honom, låta "honom få veta alla våra önskningar" och tacka honom för den han är.

Det är givetvis inte alltid enkelt, men jag tror det är en central del i vår tro. Att söka Gud och veta att han ger oss det vi behöver. Det är ju så också att vi ibland tror att vi behöver saker fast vi egentligen inte behöver det. Här handlar det om, tror jag, att söka Gud i vad vi behöver. Det kan ju också vara så att du får vara ett bönesvar för någon annan, kanske känner du att du ska köpa mat till en familj? Gör det och kanske är du den Gud använder för att svara på en bön från den familjen.

Livet med Jesus är spännande, sök Herren och lev med tilliten att han använder oss och ger oss vad vi behöver.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

6 okt torsdag

Luiga

I Helgen som var besökte återigen Emma och Johannes Luiga oss och hade undervisning på fredag, lördag och söndag. I fredag talade Emma om det profetiska och att lyssna in Guds röst. I lördags fortsatte hon beröra ämnet kring förbön och i söndags predikade hon om Andens nådegåvor.

Vi har också inrett en ny liten barnhörna i lilla salen. Vi vill att de med småbarn ska kunna vara med under gudstjänsten. Sakerna som vi fyllt hörnan med har vi fått av Bilda då de inte hade någon användning för dem längre. Vi har även fixat iordning nere i lekrummet där vi fyllt på med nya saker och slängt det trasiga.

Denna veckan har varit en lugn vecka för mig personligen, jag är ledig i helgen då jag åker på min svägerskas 40års fest. USB 7.0 åker till Västerås på PRE-Unite samtidigt som det är Fredaxz i kyrkan. På söndag kommer Liv Eriksen och predikar och vi får återigen möjlighet att möta Gud tillsammans och upphöja Hans namn. På tisdag nästa vecka drar också ActiVoice igång, en verksamhet för dig som har börjat åk 1 och uppåt. Den innehåller drama, dans, sång och är främst en lärjungaskola där man får möjlighet att lära sig känna igen Guds röst och be tillsammans.

Det där med att höra Guds röst kommer återkommer ständigt i olika delar av Guds pingstförsamling här i Borlänge. Det är ju inte helt enkelt alla gånger, men jag tror verkligen att Gud talar till alla människor som lyssnar. Det är givetvis en lärdom att lära känna hur Gud talar och han talar lite olika till olika personer eftersom vi människor är lite olika. I bibeln finns det otaliga exempel på att Gud talar till människor. Det sker genom änglar, syner, hörbart tal och en gång med brinnande bokstäver på väggen. För att lyfta ett exempel när Gud talar väljer jag Jes 11:1

"Detta ord talade Herren till Jeremia. Han sade"

och så står det vad han sade. Men det står inte hur han sa det, var det via en tanke, var det via en röst, var det via en bild? Det framgår inte av texten. I vittnesbörd från människor märker jag att Gud väldigt ofta talar i tanken, man får liksom en tanke och en stark känsla av något. Jag tror inte det behöver vara så komplicerat.

Men, det här kan man ju skriva om i en oändlighet och lyfta exempel och dividera om hur det är. Det som jag vill inspirera dig till idag, är att just sätta dig ner och lyssna in vad Gud kallar dig till och vad han har att säga till just dig.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

27 sep tisdag

Dop!

Så underbart med dop! I söndags var det Lovisa Hultman som valde att helt ge sitt liv till Gud genom att gå dopets väg. Det var fest och glädje under vår 0-100 gudstjänst. En Gudstjänst som är till för alla (även de som är äldre än 100år). Vår barnpastor Gunilla höll i trådarna då alla generationer, tillsammans fick en möjlighet att närma sig Gud.
På lördagen hade Anders och Elin Gårdestig 2x40års kalas då de bjöd in till en konsert med Therese Fredenwall, det var mycket uppskattat!
I torsdags ägde höstens första "
Föräldrar Emellan" rum då Magdalena Wagner talade om anknytningsteorin. Nästa träff är den 18/10, välkommen.

Nu i veckan är det dagledigträff på torsdag kl 14:00-16:00 är du dagledig är du varmt välkommen att komma dit oavsett din ålder!
Emma och Johannes Luiga kommer åter nu till helgen, de är med på USB 7.0 på fredagen och har samling på lördag kl.16:00. De är även med på Whorship hour kl. 19:00 och på gudstjänsten på söndag då vi även firar nattvard tillsammans.

Förra veckan skrev jag om att ge sitt liv till Gud och att man inte behöver bekymra sig så mycket om vad som kommer. Jag skrev bland annat: "Det är starten på allting [att ge sitt liv till Jesus], sen kommer resten men det behöver du inte bekymra dig om i starten."
Jag fick respons på detta då en ställde frågan "Behöver man bekymra sig sedan då?" Det är en god fråga, tillika skrev denna personen till mig att jag kunde ha uttryckt mig på ett annat sätt exempelvis så här:"Det är starten på det kristna livet, sen finns det mycket mer att upptäcka, men det kommer sen."
Detta är väldigt viktigt och jag tackar alltid för konstruktiva tankar.
Livet med Jesu är det bästa livet du kan tänka dig, varför? Jo för det livet innehåller frid och en mening med allt. Sen är det kristna livet inte en "räkmacka" det finns ju inget liv som alltid är bra. Alla drabbas vi av olika sjukdomar eller att vänner i vår närhet dör. Men livet med Jesus är något extra, det är något fantastiskt att upptäcka och när du givit ditt liv till Kristus så kommer du få upptäcka fantastiska saker! Men du kommer också få arbeta med dig själv som människa och lyfta bort saker i ditt liv som inte är bra för dig. Jesus vill att vi ska leva ett bra liv med frid här på jorden, därför talar han till oss och berättar vad vi behöver lägga åt sidan. Detta kan vara en kamp för oss men när det är gjort så ä det frihet!

Det är inte lätt att skriva om detta, men jag vill denna vecka skicka med att livet med Jesus inte är bekymmer utan frid. Om du har ett liv med Jesus som är bekymmer och oro då vill jag gärna prata med dig för så är det inte tänkt att vara.
Joh 14:27 "Frid lämnar jag kvar åt er, min frid ger jag er. Jag ger er in­te det som värl­den ger. Känn ing­en oro och tap­pa in­te mo­det."

Jesus ger oss frid och ett spännande liv tillsammans med honom.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

20 sep tisdag

Pärlplattor och sökande efter Gud

I fredags var det dags för USB 7.0 som vanligt. Vi hade pärlplattekväll då vi pärlade figurer som vi limmade på gamla tavlor, helt efter "Pappas Pärlors" idé. Det blev succé och många fina tavlor. Efter det var det lovsångsmöte följt av fika, god gemenskap både med varandra och Jesus.
I söndags hade vi en liten annorlunda gudstjänst. Jag predikade om att höra Guds röst och söka honom profetiskt. Efter det så sökte vi Gud tillsammans när det gällde just föreståndarfrågan, då vi söker en ny. Det blev en god stund följt av goda samtal kring borden då vi fick dela vad vi upplevde att Gud talat. Två ord blev tydliga, herde och delegera (hjälpa andra in i sina gåvor).
I Torsdags var det dagledigträff, "Vi fyra" från Dala-Järna var hos oss och sjöng och delade ordet. Det var en mycket andefylld träff.

Denna veckan är det fredsbön på onsdag kl 19:00-20:00 då vi får be för fred över jorden och speciellt över Kongo.
På torsdag är det "Föräldrar emellan" här i kyrkan med start 18:30.
På söndag är det 0-100 gudstjänst och även dop, det blir en härlig förmiddag!
Varmt välkommen på våra samlingar!

Rom 10:9 "Ty om du med din mun bekänner att Jesus är Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväck honom från de döda, då ska du bli räddad."
Det finns människor som går omkring med en tro på Gud men tror själva att den liksom inte räcker till frälsningen. Men frälsningen är just bara en tro bort, en bekännelse bort. Jesus kommer till oss med nåd och för att träda in i frälsningen så krävs det bara din tro. Vilken underbar nåd, det beror inte på gärningar, ingen förtjänar den mer eller mindre alla är vi lika inför nåden. Ta emot frälsningens uppmuntran, tro på Jesus, bekänn honom som Herre och blott tro att han är uppstånden. Det är starten på allting, sen kommer resten men det behöver du inte bekymra dig om i starten. När du ger ditt liv till Gud så söker han dig och involerar sig i dig. Behöver du tala om tron och känner att du vill tro men inte kan så ta gärna kontakt med oss för ett samtal. Gud välsigne dig!

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.