Du är här:Start > Blogg

6 jan fredag

Gott nytt år!

Ja nu är det 2017, tiden rullar vidare och snön har fallit med råge i Borlänge. Jag har själv varit ledig under julhelgerna och spenderat denna hos min frus familj i Skärhamn. Den 28:e åkte några ungdomar och jag till UNITE17 i Västerås, en ungdomsfestival som i Västerås samlade 450st ungdomar. Det var en mycket lyckad nyårshelg. Flera fick möta Gud och blev inspirerade att lära känna Jesus mer och också vara ljuset som bibeln lär oss att vara.

Nu på söndag den 8:e januari så är det dags för årshögtid. Vi samlas kl. 11:00 till gudsjänst med nattvard och går igenom årsberättelsen samt väljer de ansvariga för våra olika verksamheter. Vi kommer också att prata vidare om föreståndarfrågan, så prioritera denna årshögtid.

I vår så uppmuntrar vi alla att läsa Bibeln! Ska vi vara ärliga så har vi i stort tappat bibelläsningen och det är dags att vi vänder om från detta. Vi hänvisar till "Anta utmaningen", där finns det färdiga bibelläsningsplaner och du kan välja mellan "helbibel" "halvbibel" "parallellbibel" eller "kvartbibel". Jag har valt "helbibel". Som pastorer kommer vi också att utmana oss själva att predika om de lite svårare ställena i Bibeln, de som väcker frågor och som vi kanske helst inte vill prata om utan gärna borste ifrån. Så på söndag kommer jag predika om Noa och lägga fokus på varför Gud kunde utplåna så många människor i floden.

Bibelläsningsplanen helbibel börjar i 1 Moseboken och i 1:1 läser vi "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord". Tänk att Gud skapade jorden, han skapade livet. Utifrån hans allsmakt utgår livet och han är uppkomsten till allt som vi får del av i mat, vatten, luft och naturresurser. Det finns många anledningar till att tacka Gud. Samtidigt finns det många anledningar till att ifrågasätta Honom. Jag är övertygad om att vi får göra det, vi får ifrågasätta Gud och undra och ha oss, men han vill nog att vi bär frågorna till Honom och till Hans ord. Därför blir det också viktigt för oss att läsa vad som står i Bibeln samtidigt som vi får prata om det med andra, eller lyssna på predikningar och undervisningar om bibelställen som är svåra för oss att själva förstå. För ibland behövs det mer än bara de svenska bokstäverna.

Men hur som helst så har Gud skapat himmel och jord. Han har all makt och han ser oss var och en som tror genom Jesus Kristus.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

21 dec onsdag

Julmusik och dop

Ja vilken underbar helg det har varit i Pingstförsamlingen Borlänge! Under fredagen hade USB 7.0 sin julfest där de gick julvandring åt julbord (tacos) och hade en julklappslek. 
På lördagen hade vi "Julstämning i vintermörkret" en julkonstert med fantastisk musik som Lotta Stevens UMU har satt ihop och dragit i. Vi hade en välfylld kyrka och en härlig stämning. 
I söndags på gudstjänsten fortsatte den underbara musiken denna gång med ledning av Camilla Andelius. Vår pastor Gunilla Sehlin predikade om bibeln och skicka med utmaningen att ta tid med Gud varje dag där hon också hänvisade till
www.antautmaningen.se, var med och anta utmaningen du med! Under Gudstjänsten så döptes också fem stycken vilket var en glädje för dem själva och för hela församlingen. 

Nu är det julvecka och på söndagen bjuder vi in till en Julotta för morgontrötta, istället för att stiga upp kl. 05:00 så räcker det att man är i kyrkan kl 10:00, då bjuds det på fika och en kortare gudstjänst som är slut innan 11:45. Varmt välkommen att delta!

Julevangeliet som vi läser ifrån Luk 2 slutar vanligtvis med den 20:e versen "Och herdarna vände hem och prisade och lovade Gud för allt de fått höra och se, just så som det hade blivit sagt till dem."

Det är herdar som får änglabesök och också får sitt änglabesök bekräftat när de verkligen ser det lilla barnet liggandes där inlindad i krubban. Herdar, liksom Mose var en herde, liksom David var en herde. Det var helt vanliga människor, som vaktade sina får. De var inte kungar, de var inte präster, men de var utvalda att få bevittna och vittna för Maria om hennes son som är Messias. 

Redan vid Jesu födelse kan vi se hur Gud använder människor som i samhället är helt vardagliga, det är inget speciellt med dem förutom en sak. De säger alla ja till Herren. Det är något som gör dem speciella, herdarna får vara med och bevittna den nya frälsaren, Maria får föda den nya frälsaren och det finns många berättelser om just vanliga människor som blir kallade av Gud. 

Så är det för oss idag, det som står emellan dig och Gud är ett: "Ja", ett ja till att tro på honom, ett ja till att göra hans vilja, ett ja till att leva med honom helhjärtat och lita på att han ger dig det du behöver i rätt tid. 

Nu är det jul, många människor runt om i landet är glada över julen, de får träffa sina nära och kära och får njuta av god mat. Många människor är ledsna över julen, sorgsna över att inte få träffa sina nära, inte få äta god mat. Vart är du och jag i detta, vad är vår roll i att sprida glädje till vår nästa. Det är något vi själva får fråga Gud och i det vara beredda att säga, liksom Jesaja, "Här är jag, sänd mig".

God Jul och Gott nytt år!!

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

13 dec tisdag

Brända pepparkakor och Jesus

På USB 7.0 i fredags hade vi julmys med pyssel och julbak. Det blev många fina stjärnor och många goda pepparkakor och också några rejält brända sådana, precis som det ska vara. På vårt möte hade vi olika bönestationer där man kunde praktiskt tacka Gud, ta nattvard eller tända ett ljus vid vår nya ljusbärare som Gustav Andelius har gjort, stort tack till dig för det!
I söndags var det gudstjänst där Sonja Johansson predikade om tillbedjan, denna finns att lyssna
här.


Nu i veckan har vi bön som vanligt onsdag kl 16:30-17:30 och torsdag kl 19:00 - 20:30. På torsdag är det även en samling för Unga Vuxna kl 17:00, där är du som är mellan 19-30 år välkommen att delta. Det finns mat att äta, ett bibelord delas och lovsång sjungs.
På fredag är det USB 7.0 med Julfest, sista samlingen för iår.
På Lördag kl 18:00 - 19:30 är det dags för Julstämning i vintermörkret, det är en konsert som leds av Lotta Stevens, läs mer här.
På söndag är det gudstjänst kl. 11:00, Pastor Gunilla Sehlin predikar och det blir även dop.
____
I Bibel 2000 läser vi i Predikaren 5:6 "Mitt i alla drömmar, all tomhet, alla ord: Frukta Gud!" Det är en fantastisk mening, jag älskar den, men översättningen i Folkbibeln stämmer bättre överens med grundtexten där det står "För där drömmarna är många blir det mycket tomhet och många ord. Men frukta du Gud!"


Denna vecka vill jag ändå stanna upp vid just meningen i B2000 "Mitt i alla drömmar, all tomhet, alla ord: Frukta Gud". Mitt i allt, i hela livet, allt som händer, allt vi är med om och allt vi längtar efter att var med som så ska vi frukta Gud. Här handlar det inte om att vara rädd för Gud, utan att följa Honom och lita på Hans existens och Hans ord. Jag tror det handlar om att visa Gud respekt och när jag ser i Bibeln så visar man Gud respekt genom att visa andra och sig själv respekt. Vi visar Gud respekt genom att leva i den kärlek som han har givit oss, inte av tvång utan av fri vilja.

Det är alltid svårt att skriva om sådant här för det kan misstolkas, men jag tror att Jesus förvandlar oss och när vi lever ett liv med Honom så märks det även i våra gärningar och i våra liv. Vi blir aldrig frälsta genom våra gärningar (Ef 2:9-10) utan gärningarna är en naturlig följd av frälsningen.

Just när det kommer till våra drömmar, vår tomhet och våra ord, så får vi frukta Gud, vi får leva med Honom och lita på att Han ger oss det vi behöver. Vi får veta att det är Han som är sanning inget annat, så när våra drömmar inte kommer i uppfyllelse så finns även Gud och Han vill ge oss sina "drömmar" i våra liv för att vi ska få leva det liv Han tänkt för oss och det livet är det bästa livet som vi kan leva.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

29 nov tisdag

Första advent

Det är en händelserik vecka som ligger bakom oss. Dagledigträffen hade fullt hus då de avslutade denna terminen med en grötfest innehållande julevangelium, musik och lotteri. Dagledigträffen startar upp igen den 19 januari då "Glädjespridarna" kommer och besöker oss.

I fredags och lördags kom skolgruppsorganisationen Ny Generation och besökte oss. De inspirerade ungdomarna att stå upp för sin tro och våga vara kristen på heltid, inte minst i skolan. Det var en inspirerande helg!

I söndags var det en välbesökt adventsgudstjänst där "Corona" stod för musiken och Andréas Skogholm predikade.

Nu i veckan pushar vi lite extra för "Föräldrar Emellan" som möts imorgon onsdag i Jakobs Kapell kl.18:30 och lyssnar på en föreläsning om "Att bli den förälder jag önskar vara."

På fredag träffas USB 7.0 för en spelkväll och på söndag kl 16:00 (obs tiden) är det Julfest i kyrkan dit alla är välkomna (det är alltså ingen gudstjänst kl.11).

Matt 6:34 "Bekymra er alltså inte för morgondagen, för morgondagen bär sitt eget bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga."

Det står att Gud har omsorg om oss och tar hand om de behov vi har. Jag tror helt och hållet på att det är så. Gud vet vad vi behöver och hjälper oss med det. Det är lätt att vi vill fixa saker själva och vi kämpar med svett i pannan för att få saker och gå runt. Jag tror givetvis att det behöver vara så i vissa perioder i livet, men jag tror också att Guds omsorg om oss är större än vi själva är medvetna om. I versen innan står det "Sök först Guds rike och Hans rättfärdighet så ska ni få allt det andra också." i livet behöver vi ha ett Guds fokus och söka Jesus Kristus först i allt. För när vi gör det så kommer vi också få det vi behöver och han kommer leda oss så att allt i livet samverkar till det bästa (Rom 8:28).

Även om det verkar mörkt nu eller du har en tung period, för så kan det ju givetvis vara, så finns det en väg ut. Ge dina bekymmer till Gud och dela med dig av dina bekymmer till medkristna, håll inte allt för dig själv, sänk stoltheten om du behöver.

Vid sidan av det här så är det ju så att vi inte alltid själva vet vad vi behöver. Flera gånger har jag trott att jag behöver saker, men när jag talat med Gud och när jag talat med andra människor har jag fått fokus och sett vad det faktiskt är jag behöver.Vid flera gånger har jag fått lämna mina egna intressen och låta andras ord vägleda mig framåt. Jag tror det är så i livet, att ju mer vi släpper in medkristna människor som vågar säga som det är, i kärlek, desto mer utrymme får vi att växa.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

24 nov torsdag

Tiden som går

Ibland kommer man in i perioder i livet där tiden bara går, den liksom försvinner bort ifrån en för att man har för mycket praktiskt men inte minst i tanken. En sådan period har jag varit inne i nu men nu äntligen tar jag mig tid att skriva ett blogginlägg. I veckan som ligger bakom oss har vi haft våra vanliga samlingar som regelbundet kommer vecka efter vecka. Detta är en enorm välsignelse för oss, att ha en god aktivitet i kyrkan där människor för möjlighet att möta både varandra och Jesus.

Om några timmar har dagledigträffen sin julavslutning med både gröt och lotteri, en träff som innehåller mycket glädje. På fredag och lördag är det "All-In" i kyrkan. Det är Ny Generation som som gästar oss och håller ett gediget program för ungdomarna. På fredag startar det kl 18:00 med en förfest och 19:00 är det en Festkväll dit alla är välkomna! Programmet på lördagen är som följer:
12:00 LIVE-inspelning av NG-podden
13:00 Lunch
14:30 NG-Talks
15:45 Skolan - världens viktigaste plats
16:45 Matpaus
18:00 Förfest
19:00 Ungdomsmöte med lovsång och predikan.

Advent väntar oss, på söndag predikar jag utifrån kyrkoårets texter. En av dessa är i Sakarja 9:9 "Fröjda dig storligen, du Sions dotter! Höj jubelrop, du Jerusalems dotter! Se, din konung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han. Han kommer ödmjuk, ridande på en åsna, på en åsninnas föl."
Detta händer när Jesus Kristus vår Konung rider in i Jerusalem strax innan hans egen död. Just detta med alla profetior om Messias som blir uppfyllda i Jesus Kristus från Nasaret. Jag är övertygad om att Jesus är en verklighet och att han är den som Guds folk under en lång tid väntar på. Han har anlänt han har dött och uppstått för att vi ska kunna ha en personlig gemenskap med Gud och han kommer komma tillbaka till jorden och återupprätta hela sin skapelse. Ständigt går vi i väntans tider, hela livet är en väntan och kanske är den viktigaste väntan just på vår Herre Jesus återankomst. Det fantastiska i detta är att Guds rike är "redan nu men ännu inte". Vi får ta del av Guds rike just nu, hans verklighet och omsorg kan bli del av vårt liv när vi tar emot Jesus och väljer att gå dopets väg. Har du inte gjort detta så är det aldrig försent. Närma dig Jesus så kan han närma sig dig.

Av Andréas Skogholm

Pastor med ansvar för ungdomsverksamheten. Jobbar 80 %, ledig på måndagar.

070-165 07 50
andreas@borlange.pingst.se

Kategorier

Pastorernas blogg

Om bloggen

Andréas, en av församlingens pastorer, delar här tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.